Objednat se na terapii

Znaky toxického vztahu

– POKRAČOVAT níže na text –

Sdílejte s přáteli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Řada z nás, která s partnerem zažila nefunkční vztah, se dostává do cyklu opakujících událostí a příště se tak ocitne v dalším nezdravém partnerství. Máte pocit, že stále přitahujete partnery, kteří ve vás otevírají emocionální rány?

Pokud alespoň dva vaše vztahy vykazovaly nezdravé rysy, může se jednat o cyklící se schéma, které vám nedovoluje naplnit smysluplný vztah. Následujících šest bodů vám pomůže se v sobě i vztahu více zorientovat.

Udělejte si test, zda se nacházíte ve zdravém či toxickém vztahu

Toxické chování v partnerství

Škodlivé projevy můžete nahlédnout nejen u partnera, ale i u sebe. A pokud jste vyrostli v nefunkční rodině, pravděpodobně vás nikdo nenaučil, jak se zdravé vztahy dělají a jak by se k vám partner měl chovat. Pakliže vám chyběl inspirativní vzor, položte si alespoň otázky u následujících rysů toxického vztahu.

  • žárlivost a kontrola, když jde jeden z partnerů ven; obviňování z nevěry; přístup k penězům a do mobilu,
  • vyhýbání se a neochota řešit problémy, emocionální nedostupnost, odstup, útěk z nepohodlí,
  • spoluzávislost, kdy jeden nadmíru funguje a stará se o druhého, který je citově nezralý,
  • podvody, nečestnost, lhaní, krádeže, nezákonné chování,
  • fyzické týrání, údery, kopání, pevný stisk, fyzické ublížení,
  • psychické týrání a emocionální zneužívání, nadávky, křik, obviňování, výhružky, napadání, že jste blázen, přehánění.
jak ukončit toxický vztah

Proč se mi opakují toxické vztahy

Proč dělat stále stejné chyby a opakovat nefunkční vztahy, když vám to škodí? Je to nevědomé, naučené chování, myšlenky a emoce, za kterým často existuje nějaké trauma.

Nevědomě se dostáváme do podobných, destruktivních situací, protože je to pro vás dlouhodobě známé prostředí. Jste na to takto zvyklí. Přirozený obranný mechanismus mozku je bránit se změnám, něčemu neznámému (i kdyby to byla změna k lepšímu). Proto během změn, přeučení zvyků musíme často překonávat odpor.

Máme tendence opakovat, co jsme viděli a naučili se v dětství. Je to autopilotní režim a opakujete situace, aniž byste vědomě chtěli. Mohli byste opakovaně chodit se ženami, které vás opouštějí, jako to s vámi udělala matka. Nebo byste nevědomky mohli replikovat manželství rodičů s vysokou konfliktností. Toxické vztahy vás mohou těžko naučit správné komunikaci a důvěře.

Příčinou je základní trauma

Dysfunkční vztahy pramení z opuštění, odmítnutí, studu a dalších bolestivých a traumatických zážitků. Dokud nebudou vyřešeny vaše emoční rány a uspokojené nenaplněné potřeby, budete i nadále hledat uzdravení u partnerů, kteří vám nedokáží poskytnout lásku, přijetí a emocionální bezpečí, které potřebujete a zasloužíte si. 

znaky toxického vztahu

Raději být sám než v toxickém vztahu

Mnoho lidí zůstává částečně v nevhodných nebo nezdravých vztazích, protože nechtějí být sami. Někdy vám čas pro sebe, než vkročíte do nového vztahu, umožňuje určit si nové priority. Naučit se dovednosti, zpracovat své pocity a získat nové poznatky. To, že se rozhodnete být svobodný nebo mít méně přátel, ještě neznamená, že je s vámi něco špatně. Ve skutečnosti to může odrážet zdravou sebeúctu a vědomí, že si zasloužíte dobré zacházení.

Jednat se sebou s respektem

Mezi sebeznehodnocující jednání patří:

  • ignorace svých potřeb a emocí,
  • kritika sebe sama,
  • nerespektovat svůj názor (často měnit názory kvůli druhým),
  • zahazovat své cíle, ambice, přání,
  • nestarat se o své tělo,
  • neozvat se, když je vám ubližováno,
  • zůstávat ve vztazích, které vám silně nevyhovují.

Pokud ho na sebe aplikujete, učíte tím druhé, jak s vámi mají jednat.

jak se zbavit závislosti na partnerovi

Naučit se dělat zdravé vztahy

V toxických vztazích zažíváte více bolesti a trápení. Radost přichází sem tam, spíše v závislosti na náladách vašeho partnera. Nezdravé vztahy tedy přinášejí spíše krátkodobou radost, která opět po chvíli vyprchá a překlápí se do utrpení. V dlouhodobých vztazích je to prakticky naopak. S partnerem setkáváte v otevřených konfrontacích, ukazujete, co vám dělá radost, co váš štve, jaká jsou vaše přání a potřeby. Tím překonáváte drobné nepříjemnosti, které po jejich překonání následuje dlouhodobé uspokojení.

Další zajímavé články

Mgr. Martin Hányš
Terapeuti

Mgr. Martin Hányš

terapeut, poradce Ve své praxi se zaměřuji na práci s dětmi, dospívajícími a dospělými lidmi. Vystudoval jsem VŠ se specializací na problémové děti a absolvoval

Bc. Hana Štěpánková
Terapeuti

Bc. Hana Štěpánková

terapeut, poradce Jsem si jistá, že každý je expertem na vlastní život. Jen se někdy vytratí radost, jistota a důvěra v sebe sama. Já nabízím bezpečné prostředí

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková