Důvěra

jak budovat ve vztahu důvěru

Schopnost důvěřovat svému partnerovi je jedním z nejdůležitějších aspektů ve vztahu. Důvěra je základem, ze kterého lze vybudovat silné spojení. Bez ní může být těžké, aby vztahy rostly a postupovaly na hlubší úroveň.

Budování důvěry

Budování důvěry je něco, co se děje u různých párů různou rychlostí – často jde o proces, který trvá měsíce a roky. Existují však způsoby, jak zajistit, abyste vytvořili dobré prostředí pro budování důvěry a tím tuto dobu zkrátili. Dále čtěte způsoby, jak se vyhnout překážkám.

Otevřená komunikace

Velkou součástí budování důvěry je schopnost otevřeně mluvit se svým partnerem o budoucnosti vašeho vztahu. Je důležité, abyste byli schopni otevřeně mluvit o všech starostech, pochybnostech a nadějích, protože vám to pomůže vyjednat vaše očekávání a posunout se společně vpřed.

  • Rozpoznejte, co jste se dříve naučili. Většina z nás má pozitivní a negativní zkušenosti z předchozích vztahů, ze kterých je třeba se poučit. Berme to jako součást života. Rozpoznání toho, jaké zprávy jsme se naučili, a způsobů, jakými může ovlivnit naše chování, je důležité, abychom se vyhnuli opakování stejných chyb. Například čekání na to, až náš partner nastolí konkrétní téma, může znamenat, že ne každý člověk mluví o tom, co je pro vás důležité. Začnete s tím, iniciujte to.
  • Buďte otevřeni pochybnostem. Mnoho lidí se cítí provinile kvůli pochybnostem ve vztahu, ale jsou přirozenou součástí dlouhodobého výhledu. Pokud máte pochybnosti, nebojte se o nich s partnerem promluvit. Pouhá schopnost říkat je nahlas vám často pomůže lépe jim porozumět.
  • Mluvte o závazku. O závazku může být obtížné mluvit, ale je to nutné, pokud chcete být schopni čelit budoucnosti s důvěrou. Pokud máte pocit, že je čas promluvit si o závazku, vyhraďte si trochu času a věnujte rozhovoru pozornost, kterou si zaslouží. Pomyslete na to, jak by pro vás závazek vypadal, a požádejte svého partnera, aby učinil totéž.
jak se cítit bezpečně mezi lidmi

Stanovení hranic

Společné jasné hranice jsou klíčovou součástí zahájení budování důvěry. Hranice vám pomohou definovat, kolik prostoru vám ve vztahu vyhovuje – ať už emocionálně nebo fyzicky.

Hranice mohou být o všemožných věcech: kolik času potřebujete pro sebe, nakolik sdělujete podrobnosti z vašeho vztahu kamarádkám, jak to máte se společným rozpočtem atd. Pochopení vzájemných hranic je užitečné při vyjednávání o vašem přístupu ke vztahu.

Jak na to?

  • Definujte, jaké jsou vaše hranice. Přemýšlejte o tom, co by pro vás už bylo za hranicí únosnosti a proč. Možná to i budete muset svému partnerovi vysvětlit, pokud nebude schopen vám porozumět. Zároveň i u sebe můžete narazit na oblasti, ve kterých jste pružnější nebo lhostejnější.
  • Mluvte o nich. Vyhraďte si nějaký čas, když se budete cítit klidně a uvolněně, a popovídáte si. Omezte své konverzace na kratší, ale časté.
  • Očekávejte, že budete mít různé pohledy. Vztah je o pokusu dosáhnout rozumných kompromisů. Znamená to pro vás, že oba budete hledat směr a míru, abyste se potkali někde uprostřed.
  • Zkontrolujte, ubezpečte se. Může to znít trochu jako byznys, ale občasné sezení a mluvení o tom, jak se vám daří, vám pomůže vyhnout se sklouznutí zpět k autopilotu. Může to být tak jednoduché, jako kdybyste každých šest měsíců měli jinou konverzaci.
nejlepší psychoterapie v Praze

Když nastane překážka

Každý vztah má své vzestupy i pády. Schopnost vypořádat se s problémy a jít dál je důležitá dovednost, pokud jde o udržování odolného partnerství. Pokud potřebujete pomoc při řešení neshod nebo obtíží, mohou vám pomoci následující tipy:

  • Zastavte se a analyzujte, jak se cítíte. Přemýšlejte o tom, jak se cítíte ve vztahu vzhledem k tomu, co se stalo a proč. Přemýšlejte o tom, jak mohou tyto pocity ovlivňovat vaše chování. Schopnost vyřešit nebo najít mír s obtížnými emocemi, jako je hněv nebo zklamání, může být důležitou součástí postupu vpřed směrem z konfliktu.
  • Přemýšlejte o svém podílu na tom, co se pokazilo. I když může být lákavé obviňovat naše partnery, obvykle uvidíme, že existují věci, které bychom mohli udělat lépe. I když to bolí, bráníme se, zkuste být k sobě upřímní. Není to vždy snadné, ale zkuste si uvědomit, že každý argument má dvě strany.
  • Promluvte si o tom, co se stalo. Střídavě komunikujte, jak se cítíte k problému, a poslouchejte, co váš partner říká. Může být užitečné použít fráze: „Cítím…“, „Myslím…“, spíše než fráze: „vždy …“, „asi si myslíš … ‚. Pokud budete mluvit o sobě a ne o něm, přebíráte jasně odpovědnost za své vlastní pocity a váš partner nebude mít pocit, že je napaden.

Pokud se v tíživé situaci nacházíte již delší dobu, zvažte náhled nestranného odborníka. Konzultace s našimi psychology a poradci probíhá osobně či online.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *