Psychoterapie úzkosti na Praze 1 | Co byste měli vědět?

Sdílejte s přáteli

Pokud trpíte úzkostí a chcete se zbavit nejen symptomů ale i příčiny, aby se vám úzkost opakovaně nevracela, nejvhodnější pro vás bude individuální nebo skupinová terapie.

Individuální terapie

Jsme zde pro Vás!

Jak probíhá individuál?

Skupinová terapie

Jsme zde pro Vás!

Jak probíhají skupiny?

8 poboček po ČR

Praha, Teplice, Hradec, online

Jaké máte časové možnosti?

Pondělí až pátek

Kontakt

Tel: 775727068
info.terapeutovna@gmail.com

Individuální a skupinová terapie vám může pomoci zmírnit příznaky:

  • bolesti a úzkosti,
  • obsedantně kompulzivní poruchu (OCD),
  • panické ataky,
  • fóbie nebo jiné související problémy s úzkostí.

Možná emocionálně trpíte, odkládáte činnosti, vyhýbáte se lidem, místům nebo věcem a váš stav má negativní vliv na vaše vztahy, práci nebo jiné oblasti života.

Vaše fyzické zdraví se může dokonce zhoršovat a potýkáte se častěji s nemocemi. V takových případech by vám terapie mohla pomoci výrazně zvládat negativní myšlenky, pocity, chování a vztahy.

Kdy už zásadně vyhledat pomoc?

  1. Pokud jsou vaše obavy přehnané,
  2. všímáte si na sobě úzkostných a fyzických příznaků,
  3. odkládáte úkony, vyhýbáte se potenciálně zábavným činnostem,
  4. vaše jednání má negativní vliv na vaše vztahy tím, že se začnete izolovat.
Jak se zbavit deprese a úzkosti?

Test strachu

Na následující otázky odpovězte ANO či NE dle vašeho uvážení. Odpovídejte upřímně a pravdivě.

  1. Pociťujete strach v noci? Budíte se nebo kvůli němu nemůžete usnout?
  2. Trávíte více času a energie myšlenkami týkajících se vašich obav z nějakého problému, než je zapotřebí k jeho řešení?
  3. Potýkáte se s vtíravými myšlenkami, kde hodně řešíte, zda něco děláte správně. Předem příliš přemýšlíte, než abyste jednoduše stiskli spoušť, posunuli se dopředu, šli do akce. Brání vám to dokončovat projekty.
  4. Stává se vám, že si přehráváte interakce s druhými, zažíváte během nich nepříjemné pocity a přemýšlíte, se příště zachovat jinak?
  5. Odvádějí vás vaše starosti od práce nebo vám nedovolují plně si užít dobré chvíle s lidmi?
  6. Všiml si někdy někdo, že jste příliš v hlavě místo s ostatními ve vnějším světě?
  7. Jste paralyzováni nebo se cítíte vyčerpaní?
  8. Způsobují vám vaše obavy a úzkost, že si neužíváte tolik zábavy venku, s přáteli?
  9. Už jste někdy byli natolik zmatení úzkostí či obavami, že jste projevili podráždění nebo vztek?
  10. Odkládáte, protože se bojíte, že něco nedokončíte včas nebo neodvedete dostatečně dobrou práci?
  11. Trápí vás otázka „Co kdyby ……?“
  12. V hlavě si přehráváte každý scénář a snažíte se přijít na tu nejlepší volbu prevence nebo řešení?
  13. Vytváříte seznamy, organizujete sebe, předměty, druhé.
  14. Dáváte příliš mnoho otázek lékařům, číšníkům atd.?
  15. Máte tendence více kontrolovat?
  16. Často se příliš připravujete nebo plánujete?
  17. Trávíte více času s panem Google než s rodinou nebo přáteli a hledáte někde ujištění?
  18. Přicházejí k vám lidé s žádostí o radu, protože vědí, že jste si byli schopni na základě referencí nebo jiných hodnocení vyhledat nejlepšího tesaře, chirurga nebo sushi restauraci?
  19. Bojíte se nechat ostatní něco vykonat, dokončit, protože nebudou dost opatrní?
  20. Dostáváte nápady, ale když přijde na diskuzi nebo lámání chleba, doufáte, že někdo rozhodne za vás nebo se dojde ke konsensu?
 
Pokud jste u 5 a více otázek odpověděli ANO, doporučuje se obrátit na odbornou pomoc nebo případnou diagnostiku. Kritéria, kterým diagnostik věnuje pozornost, jsou nadměrná úzkost a starosti po dobu nejméně šesti měsíců, obtížné zvládání obav. U dětí se sledují potíže se soustředěním, neklid, únava, podrážděnost, svalové napětí / bolesti nebo problémy se spánkem.

jak se můžete pokusit úzkost snížit?

Města nabízí dnes mnoho nástrojů, které mohou úzkost redukovat. Mnohé z nich by pro vás mohly být užitečné – ale když si nejste jisti, co nám říká věda?

1. Jóga

Jóga byla v posledních letech velkým tématem. Někteří zastánci jógy věří, že má schopnost léčit úzkost, depresi, pomoci vám zhubnout, zlepšit pleť, zmírnit artritidu, snížit krevní tlak, předcházet srdečním onemocněním atd.

Náklady mohou být velmi dostupné, dokonce i zdarma. Pokud máte zkušenosti, můžete si z videa na YouTube dokonce plánovat cvičení doma. Dokonce i kurzy v meditačně jógových ateliérech bývají cenově dostupnější než psychoterapie. Jóga je navíc nástroj, který můžete aplikovat prakticky kdekoliv, i mimo město. A podobně jako u psychoterapie lze ve velmi krátké době pozorovat výrazné zlepšení úzkosti, např. 12 sezení. Zatímco je Praha městem s vysokými náklady na žití, cena jógových cvičení nemusí být nijak vysoká.

jak se zbavit syndromu dráždivého tračníku

2. Psychoterapie

V terapii se zaměřením na léčbu úzkosti se s terapeutem pracuje na stanovení jasných cílů. Zatímco tradičním typem terapie byla dříve psychoanalýza, která se na cíl nezaměřuje, zdá se, že mnoho lidí dává dnes přednost spíše cílenému přístupu v psychoterapii. Klient chce výsledky, proto pro vás může být cestou vyhledat terapii se zaměřením na výsledky. 

3. Relaxace, mindfullness a nácvik všímavosti

Věda podporuje všímavost jako účinný způsob, jak snížit úzkost a zlepšit odolnost jedinců, kteří bojují s obavami a aplikují vyhýbavé chování

Tato praxe má oproti lékům a psychoterapii některé skutečné výhody (to však neznamená, že by měla být prováděna místo těchto léčebných postupů, které vám odborník doporučuje). 

Meditace a další praktiky všímavosti lze provádět téměř odkudkoli a nestojí to nic. Existuje také velmi málo rizik nebo vedlejších účinků. Vhodné jsou i skupinové relaxace, Praha i jiná města mají mnoho možností. 

I když málokdo z mých klientů někdy hlásil nežádoucí účinky, doporučuji metodu nejdříve konzultovat s odborníkem. Pokud trpíte depresí, přestože všímavost může být použita k účinné léčbě depresí, existují také vědecké důkazy pro některé lidi s významnou anamnézou depresivních epizod, že může váš stav zhoršit . Pokud vám byla diagnostikována středně těžká či těžká deprese, konzultovat zahájení praxe se zkušeným psychologem, psychiatrem nebo terapeutem je určitě dobrý nápad.

Pokud se rozhodnete pro tento postup na vlastní pěst, výzkum ukázal, že pobyt v přírodě je pro vaše duševní zdraví přínosný. Proč se tedy nevydat na procházku po Kavčích horách nebo Divoké Šárce? Nebo najděte pěknou lavičku v parku Grébovka, zaměřte zde svou pozornost na krásný strom a relaxujte. Praha je určitě protknuta městským režimem, nicméně existuje i spousta příležitostí, jak přijít do kontaktu s přírodou. A praktiky všímavosti mohou být dokonalým způsobem, jak toho dosáhnout.

syndrom vyhoření jak z toho ven

4. Taichi, Qigong a cvičení obecně

Existují důkazy, že některý z těchto postupů mohou mít za následek malé až střední snížení úzkosti. Podobně jako jóga a meditace jsou tyto dva postupy cenově dostupné a lze je snadno provádět doma nebo na cestách. 

Fyzické cvičení prokazatelně snižuje úzkost (a depresi). Cvičení je navíc cenově dostupné, je možné provádět odkudkoliv a má mnoho dalších zdravotních výhod.

5. Probiotika

A projekt Human Microbiome Project (HMP) významně pracuje na tom, aby lépe porozuměl roli, kterou mají bakterie z našeho vnitřního prostředí na naše zdraví, chování a emoce. Závěry vědeckých studií dochází k závěru, že probiotická suplementace snižuje úzkost. Nálezy bohužel nejsou zcela konzistentní, budeme proto muset ještě počkat na výsledky dalších studií.

Kromě meditace, cvičení a jógy také svým klientům často doporučuji prebiotika. Tyto potraviny (např. zelí, kimchi, natto) jsou zdrojem bakterií, ale jsou potravou pro „dobré“ bakterie, které jsou již ve vašem GI traktu. Posilují obranyschopnost, kterou již máte. Sama je jím téměř denně.

jak se zbavit syndromu dráždivého tračníku

Jak v Praze najít dobrého terapeuta?

Hledejte osobu, která je dobře vyškolena v technikách, které jsou při léčbě úzkosti účinné. Ptejte se ho, jakým způsobem úzkost léčí, jaké techniky a metody používá, jaký má názor na antidepresiva apod. Dále by vám měl být sympatický a vyvolávat pocit bezpečí a důvěry. Je tedy důležité pochopit, jaké profese nebo tituly se v psychoterapii vyskytují. A poté si být jist, že naproti vám sedí kompetentní terapeut, který má správné školení, odbornost a můžete mu důvěřovat.

Zjistěte si počet let vzdělánítyp školení supervizi. Věřte tomu nebo ne, v České republice se může za terapeuta označit opravdu kdokoliv. I ten, kdo nedokončil středoškolské vzdělání. Proto by vám mělo záležet na tom, aby měl váš terapeut odpovídající vzdělání nebo byl alespoň pod dohledem někoho, kdo takovou odbornost má.

Licencovaní profesionálové v České republice

Psychologové jsou absolventi alespoň pětiletého studia jednooborové psychologie s titulem Mgr. Pro účely psychoterapie je důležité, aby vedle studia absolvovali (většinou) pětiletý výcvik v psychoterapeutickém vzdělání psychologického směru. Mohou také absolvovat stipendia nebo různé druhy doktorského vzdělávání nad rámec požadovaného magistra, nezbytného k tomu, aby byl psychologem v ČR. Řada psychologů se také po studiu uchýlí k pětileté atestaci v klinické psychologii.

Psychiatři jsou lékaři a stejně jako psychologové mohou absolvovat všechny druhy specializovaného výcviku v psychoterapii. Na rozdíl od psychologů mohou předepisovat léky k léčbě problémů duševního zdraví. Řada z nich pouze předepisuje léky, ale mohou také poskytovat psychoterapii.

Sociální pracovníci mají magisterský titul a řada z nich také psychoterapeutický výcvik. Tito mohou poskytovat psychoterapii.

Druhy psychoterapie

Druhy psychoterapie

Psychodynamická terapie vychází z principů Sigmunda Freuda. Nyní existuje mnoho moderních verzí. Práce se může zaměřit na zkušenosti z raného dětství a vztahy v rodině za účelem vysvětlení a řešení současných problémů. A na úzkostné problémy lze pohlížet jako na neschopnost ega zvládnout intrapsychický konflikt mezi id a superegem. Ale mnoho moderních dynamických terapií vysvětluje úzkost odlišně. Je proto důležité požádat terapeuta o vysvětlení jeho specifického přístupu k úzkostným poruchám.

Kognitivní terapie nebo Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) jsou dvě terapie, které pomáhají lidem snižovat úzkost, především identifikací zkresleného myšlení a jeho změnou na adaptivnější způsoby myšlení. Cílem těchto dvou terapií je také měnit zvyky na zkvalitnění života, např. přimět lidi, aby přestali lidem prokrastinovat nebo se jim vyhýbali. Obvykle to dělají učením adaptivního myšlení, které snižuje úzkost a umožňuje klientům zapojit se do zdravého chování, protože už nejsou tak úzkostliví.

Behaviorální terapie má spoustu vědecké podpory pro léčbu úzkosti. Je zajímavé, že nevěří, že musíte změnit své myšlení, abyste se zbavili své úzkosti. Paradoxně, některá ošetření vás mohou dokonce přinutit, abyste teď pocítili úzkost, abyste se toho nadobro „zbavili“. Terapeuti v oblasti chování však mohou také použít techniky, které snižují úzkost, například aplikovanou relaxací.

Dialektická behaviorální terapie (DBT) je forma kognitivní behaviorální terapie (CBT), která využívá techniky jak z kognitivních terapií, tak z behaviorálních terapií. Původně byl vyvinut, aby pomohl těm, kteří bojují se sebevraždou a depresí, ale lze jej použít i na úzkost. Poskytuje nástroje, které pomáhají lidem, když jsou v panice, a dělají věci, jako je pěstování zdravých vztahů, které mohou pomoci zabránit tomu, aby se úzkost objevovala tak často.

Interpersonální terapie (IPT) je terapie, která kombinuje prvky psychodynamické terapie a kognitivní terapie. Zaměřuje se, jak název napovídá na vztahy, a ukázalo se, že je účinný při depresi, ale lze jej použít i na úzkostné problémy.

Kde najdu šikovného terapeuta?

Nyní, když rozumíte profesionálům a terapiím, se kterými se můžete setkat, možná se ptáte, kde takového terapeuta najdete?

Pokud potřebujete někoho na pojišťovnu, můžete se podívat na seznam poskytnutý vaší pojišťovnou. Bohužel mnoho z nejlépe vyškolených odborníků, které znám, smlouvu s pojišťovnou nemají nebo mají plné kapacity. To neznamená, že na pojišťovnu nejsou kompetentní psychoterapeuti.

Doporučuji si najít svou komfortní hranici ve financích, ať se nemusíte kolem úhrad za sezení, které si nemůžete dovolit, potýkat s nervozitou. Pokud tedy je váš budget omezený, může to být pro vás jasný ukazatel na terapeuta na pojišťovnu. 

Dále existují i programy zaměstnanecké pomoci a některé firmy v Praze je svým zaměstnancům nabízí. Často se jedná o bezplatnou počáteční krátkodobou terapii a poté dostanete doporučení na terapeuta s licencí v České republice mimo tento program.

Dále si můžete najít terapeuta v soukromé praxi. Soukromé praxe jsou v České republice velmi běžné. Prvním krokem k návštěvě soukromého terapeuta by bylo sestavení seznamu možných odborníků, na které jste zjistili dobré reference. Začněte u přátel, rodiny nebo svého praktika. Dále si můžete ověřit terapeuty přes renomované společnosti, které mají dlouhý seznam členů, a které se zaručují, například ČAP.

Imposter syndrom, co to je a jak s ním pracovat?

terapeuty, kteří vás zaujali, obvolejte a a ujasněte si, s kým stojí za to se setkat. Vzhledem k tomu, že poptáváte léčbu úzkosti, má smysl se zeptat, zda byl terapeut vyškolen v této oblasti a pokud ano, ptejte se na vědeckou oporu.

  • „Kolik školení jste absolvovali a kde bylo provedeno?“ 
  • A konkrétněji: „Používáte expoziční terapii s klienty a pokud ano, jakou?“ 
  • A pak pokračování: „Můžete vysvětlit, co je to za expoziční terapii a co by to pro mě znamenalo?“ 
  • Nakonec, pokud mají výcvik v terapii, můžete se zeptat: „Můžete vysvětlit, jak funguje léčba úzkosti ve vašem terapeutickém směru a v čem se liší od ostatních?“

Kompetentní terapeut, který léčí úzkost, vám bude schopen na tyto otázky snadno odpovědět. Neobtěžujte ho telefonátem půl hodiny, stačí pět minut a dopředu se zeptejte, zda na vás má teď chvíli čas. Terapeuti často mají mezi klienty pět minut pauzu, která je cenná pro jejich odpočinek. Pokud se terapeut stane defenzivním nebo zní podrážděně, je to pro vás signál, který můžete při rozhodování vzít v úvahu. 

Abych byla upřímná, nečekejte, že vám budou terapeuti během telefonátu věnovat více času. Měli by však sebevědomě a empaticky odpovídat na vaše otázky, i když jsou třeba struční. 

Pokud si někoho vyberete jako terapeuta, během vašich společných sezení budete mít čas na školení a získání informací o úzkostné poruše a jak jednotlivé úzkostné léčby fungují.

Pokud chcete obecnější informace o hledání terapeuta v Praze k léčbě úzkosti nebo čehokoli jiného, neváhejte kontaktovat mou poradnu. Jeden z mých zaměstnanců nebo já rádi zodpovíme vaše dotazy a pomůžeme vám najít toho pravého terapeuta.

Další zajímavé články

Mgr. et. Mgr. Bc. Šárka Červinková
Blog pro veřejnost

Vyjádření ředitelky k přijímacím zkouškám 2024

Vyjádření k novele zákona JPZ 2024 Na základě dosavadního průběhu přijímacího řízení na SŠ bych se ráda k věci z odborného hlediska vyjádřila. Navyšující míra

Mgr. Robert Krejčí
Terapeuti

Mgr. Robert Krejčí

Terapeut, Poradce ve výcviku Jak pracuji? Svůj terapeutický přístup stavím na bezpečném přijetí a  základních hodnotách důvěry a porozumění. Jsem schopen naslouchat bez úsudku a

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.