Jak se zbavit chronického stresu?

Průměrna doba čtení

Průměrný počet přečtení

Složitost čtení

Jak se zbavit chronického stresu
Sdílejte s přáteli
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Současná pandemie je období, kdy se setkáváme u sebe i v okolí s vyšší úrovní stresu a zvyšuje se tak poptávka po nástrojích a způsobech jak se více chránit. Od současné pandemie po ekonomické tlaky, rasové nepokoje, politické napětí a přírodní katastrofy se zdá, že začátek nového desetiletí hází jeden stresor za druhým.

Chronický stres je stav, který se neobjeví náhle. Předchází mu dlouhá cesta symptomů a událostí, které jste v minulých fází z různých důvodů neřešili nebo přehlíželi či na ně nebyl čas. V momentě kdy se ocitáte ve fázi chronického stresu, není už tak jednoduché s ním pracovat jako v předchozích etapách, kdy se tělo vyrovnává jen se situačními událostmi.

Chronický stres si vybírá daň na vaší psychice i těle. Naštěstí existují pomůcky a návody, jak se chronickému stresu začít postupně bránit. Je třeba si ale uvědomit, že podobně jako cesta k chronickému stresu byla dlouhá a pozvolná, i efekt léčby není okamžitý, nýbrž až důsledkem léčebného procesu. Proto nepočítejte s okamžitými změnami. Léčba z chronického stresu obsahuje změnu priorit a životních hodnot, někdy i změnu práce, vztahu k druhým i sobě. V každém případě jako každá nemoc, i chronický stres vám o vás říká něco, co je velmi podstatné. Většinou se jedná o příznak určitých strategií, jak k životu přistupujete. Zejména používání se na uspokojování potřeb druhých a dlouhodobé přetěžování se na úkor sebe.

jak se zbavit chronického stresu

Pojďme si ale také vysvětlit, co vlastně stres je.

Co je stres?

Stres se může zdát jako špatná věc, ale není tomu tak vždy. Stresová reakce (boj nebo útěk) je přirozená a je reakcí na zátěž: Pomáhá našemu tělu připravit se na akci (např. vyhnout se protijedoucímu autobusu nebo dodržet deadline). Když se cítíme ohroženi, naše tělo uvolňuje hormony, jako je adrenalin a kortizol, které mohou zvýšit duševní jasnost, napnout svaly a zrychlit srdeční frekvenci.

Stres, který vám pomáhá zůstat ve střehu, je známý jako akutní stres (tento typ stresu přichází a odchází) a čas od času ho máme všichni. Netrvá dlouhodobě.

U některých lidí se ale stresový stává standardním a trvá dlouhodobě. Tělo na to stále reaguje stejným způsobem (jako by se připravovalo na potenciální nebezpečí) ale toto nebezpečí nikdy nepřijde, což nedovoluje, aby nastala úleva a stres nepovoluje. Udržuje vás v neustálém stavu bdělosti a ostražitosti, přestože to ale ve skutečnosti není zapotřebí, zbytečně se tak vyčerpáváte a klesají vám síly z životních rezerv. Chronický stres je velmi nezdravý.

jak se zbavit chronického stresu

Kdy se stává stres chronickým?

Chronický stres trvá týdny, měsíce a může ovlivnit vaše celkové zdraví. Jedním z rizik je vysoký krevní tlak, který zvyšuje riziko dalších zdravotních problémů, jako je srdeční infarkt nebo mrtvice.

Podobně hormon kortizol, který se uvolňuje při chronickém stresu, může vést k touze po sladkém a tucích. Jak všichni víme, nezdravé stravování může také zvýšit riziko obezity nebo jiných chronických onemocnění.

Důsledky chronického stresu však nekončí jen u fyzických účinků. Stres může také ovlivnit vaše emocionální nebo duševní zdraví. Nejen že budete náchylnější k nervózním nebo úzkostným pocitům, ale také budete více depresivní. Nedávno Americká lékařská asociace uznala, že úzkost a deprese jsou propojené a izolace v souvislosti s COVID-19 může jejich symptomy zhoršovat.

Příznaky a symptomy

Chronický stres může mít několik fyzických a emocionálních příznaků, které mohou ztěžovat každodenní fungování. Jedná se například o:

  • Zapomínání věcí nebo potíže se soustředěním.
  • Únava nebo příliš mnoho nebo příliš málo spánku.
  • Podrážděnost.
  • Sexuální dysfunkce.
  • Bolesti hlavy nebo jiné bolesti celého těla.
  • Ztuhlost svalů, zejména čelisti nebo krku.
  • Problémy s trávením, jako je průjem, zácpa nebo nevolnost.
  • Užívání alkoholu nebo drog k relaxaci.
Jak zachránit vztah po rozchodu

Tipy pro zvládání chronického stresu

Úspěšné zvládání chronického stresu se může lišit od člověka k člověku; co funguje pro vás, nemusí pro někoho jiného. Zde je několik tipů na překonání stresu, které vám mohou pomoci vyrovnat se se stresem:

  • Buďte aktivnější. Fyzická aktivita může pozitivně ovlivnit vaši náladu a snížit stres. Jestliže jste asportovní, chůze je skvělý způsob, jak začít, ale pokud chcete něco povzbudivějšího, zkuste aerobní aktivitu, která rozpumpuje srdce, jako je běhání, tanec nebo plavání. Jen se ujistěte, že se nejprve poradíte se svým lékařem.
     
  • Vyzkoušejte relaxační cvičení. Činnosti jako tai-chi, jóga, meditace nebo dechová cvičení vás mohou vyvést z vaší komfortní zóny, ale pro mnoho lidí mohou být cenným zážitkem. Například jedna studie mezi staršími jedinci publikovaná v The Journals of Gerontology zjistila, že tai chi pomáhá snížit pocity stresu u účastníků a zároveň zvyšuje pozitivní emoce.
     
  • Upřednostňujte svůj spánek. Dostatek spánku je důležitý pro mnoho oblastí vašeho zdraví a duševní pohody a jeho přínosy pro zvládání stresu se neliší. Když spíte, váš mozek rozbalí většinu denních aktivit a stresorů během různých fází spánku, včetně rychlých pohybů očí. Tyto tipy od Centers for Disease Control and Prevention mohou pomoci trénovat váš mozek, aby spal déle a lépe pro optimální zdravotní přínosy.
     
  • Zaměřte se na to, co můžete změnit. Mít pocit kontroly vám může pomoci cítit se pevněji. Některé věci nemůžeme ovlivnit, například počasí. Jiné, jako je plánování toho, co budete mít dnes k večeři, vám mohou dát těžiště v nejistém čase.
     
  • Dejte si trochu milosti. Je v pořádku, pokud vaše trpělivost uniká nebo nejste schopni uvolnit stresující pocity tak dobře jako ostatní. Laskavost může jít daleko, zvláště když ji dáváte sami sobě.
     
  • Vyvarujte se sebeizolace. Obklopte se podpůrnou sítí lidí, kterým záleží na vašem blahobytu, a používejte tuto síť (bezpečným a sociálně vzdáleným způsobem), když ji potřebujete.
vztahy na pracovišti

Kdy vyhledat pomoc?

Pokud vám stres začíná už zasahovat do každodenních povinností, začínáte se izolovat, pouštíte životní radosti, špatně spíte, nestíháte řešit podstatné nezbytnosti, máte sebevražedné myšlenky, okamžitě vyhledejte pomoc. Objednejte se k nám do poradny nebo k jinému odborníkovi, který vám je sympatický či podobně kompetentní.

Pamatujte: Chronický stres je něco, co zažívá mnoho lidí, ale to neznamená, že se s ním musíte potýkat, a už vůbec ne sami. Čím dříve se vám dostane péče a upřednostníte své vlastní uzdravení, tím dříve se budete moci cítit jako sami sebou.

Autorka článku

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková

zakladatelka psychologické poradny, psycholog a lektor


Další zajímavé články

Panická úzkost v noci
Blog

Jak přežít syndrom prázdného hnízda?

…neboli syndrom opuštěného hnízda. Řada lidí může projít od puberty do menopauzy bezbolestně. Naproti tomu lidem, kteří nejsou spokojeni se svým životem, prací, materiálním postavením,

Syndrom prázdného místa
Blog

Moje děti vylétly z hnízda a těžko se s tím vyrovnávám

Syndrom prázdného hnízda se může projevovat různými způsoby v závislosti na dynamice rodiny a osobních situacích. Níže jsou dva příklady syndromu prázdného hnízda a doporučení pro

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Máme pár poslední míst na září 2022!

Přihláška na skupinovou terapii