Objednat se na terapii

Příznaky stresu a deprese

– POKRAČOVAT níže na text –

Smutek - návaly smutku a jak ho zahnat?

Sdílejte s přáteli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Deprese je vážnější a dlouhodobější než stres a vyžaduje jiný druh pomoci. V průzkumu American College Health Association z roku 2010 uvedlo 28% vysokoškolských studentů, že se někdy cítili tak depresivní, že měli potíže s fungováním, a 8% vyhledalo i odbornou léčbu deprese.

Jak poznáte rozdíl mezi stresem a depresí? Oba neduhy vás mohou ovlivnit podobným způsobem, nicméně existují mezi nimi klíčové rozdíly. 

Příznaky deprese mohou být mnohem intenzivnější a trvají nejméně dva týdny. Deprese způsobuje silné změny nálady, jako je silný smutek a zoufalství, dále se můžete cítit vyčerpaní a neschopní jednat.

panická ataka projevy

Stres je pocit, že jste pod příliš velkým psychickým nebo emocionálním tlakem. Stres může ovlivnit to, jak se cítíte, myslíte, chováte se a jak funguje vaše tělo. Mezi běžné příznaky stresu patří problémy se spánkem, pocení, nechutenství a potíže se soustředěním. Cítíte se úzkostlivě, podrážděně nebo méně sebevědomě. Dále se vám hlavou honí spousta myšlenek, neustále si dělat starosti nebo si v hlavě procházíte všemožné scénáře a je snadné vás znervóznit.

Příznaky stresu

  • Problémové spaní
  • Pocit ochromení, napětí v těle
  • Problémy s pamětí
  • Problémy se soustředěním
  • Změna stravovacích návyků
  • Pocit nervozity nebo úzkosti
  • Snadno vás něco naštve, podráždí nebo frustruje
  • Pocit vyhoření ze studia nebo ze školy
  • Máte pocit, že nedokážete své životní potíže překonat
  • Problémy s fungováním v pracovním kolektivu, třídě nebo v osobním životě

Příznaky deprese

  • Odstup od ostatních lidí
  • Cítíte se smutný a v beznaději
  • Nedostatek energie, nadšení a motivace
  • Problémy s rozhodováním
  • Jste neklidný, rozrušený a podrážděný
  • Jíte více či méně než obvykle
  • Spíte více či méně než obvykle
  • Problémy se soustředěním
  • Problémy s pamětí
  • Cítíte se špatně nebo provinile
  • Hněv a vztek
  • Máte pocit, že nedokážete své životní potíže překonat
  • Problémy s fungováním v pracovním kolektivu, třídě nebo v osobním životě
  • Myšlenky na sebevraždu

Spouštěče stresu

Pokud si nejste svými spouštěči jisti, založte si deník a zapisujte si stresující situace po dobu dvou až čtyř týdnů. Poté zápisy zkontrolujte a vyhledejte spouštěče.

syndrom vyhoření fáze

Zapisujte:

Jakmile zjistíte své spouštěče, pokuste se stresové situace mít více pod kontrolou a přizpůsobit je do podoby, která je pro vás více přijatelná. Zároveň trénujte dýchací a relaxační cvičení, a to minimálně 1x denně alespoň 5 minut.

Autorka článku

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková

zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, lektor, publicista

Objednejte se

Další zajímavé články

Mgr. Martin Hányš
Terapeuti

Mgr. Martin Hányš

terapeut, poradce Ve své praxi se zaměřuji na práci s dětmi, dospívajícími a dospělými lidmi. Vystudoval jsem VŠ se specializací na problémové děti a absolvoval

Bc. Hana Štěpánková
Terapeuti

Bc. Hana Štěpánková

terapeut, poradce Jsem si jistá, že každý je expertem na vlastní život. Jen se někdy vytratí radost, jistota a důvěra v sebe sama. Já nabízím bezpečné prostředí

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková