Příznaky stresu a deprese

Průměrna doba čtení

Průměrný počet přečtení

Složitost čtení

Smutek - návaly smutku a jak ho zahnat?
Sdílejte s přáteli
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Deprese je vážnější a dlouhodobější než stres a vyžaduje jiný druh pomoci. V průzkumu American College Health Association z roku 2010 uvedlo 28% vysokoškolských studentů, že se někdy cítili tak depresivní, že měli potíže s fungováním, a 8% vyhledalo i odbornou léčbu deprese.

Jak poznáte rozdíl mezi stresem a depresí? Oba neduhy vás mohou ovlivnit podobným způsobem, nicméně existují mezi nimi klíčové rozdíly. 

Příznaky deprese mohou být mnohem intenzivnější a trvají nejméně dva týdny. Deprese způsobuje silné změny nálady, jako je silný smutek a zoufalství, dále se můžete cítit vyčerpaní a neschopní jednat.

panická ataka projevy

Stres je pocit, že jste pod příliš velkým psychickým nebo emocionálním tlakem. Stres může ovlivnit to, jak se cítíte, myslíte, chováte se a jak funguje vaše tělo. Mezi běžné příznaky stresu patří problémy se spánkem, pocení, nechutenství a potíže se soustředěním. Cítíte se úzkostlivě, podrážděně nebo méně sebevědomě. Dále se vám hlavou honí spousta myšlenek, neustále si dělat starosti nebo si v hlavě procházíte všemožné scénáře a je snadné vás znervóznit.

Příznaky stresu

  • Problémové spaní
  • Pocit ochromení, napětí v těle
  • Problémy s pamětí
  • Problémy se soustředěním
  • Změna stravovacích návyků
  • Pocit nervozity nebo úzkosti
  • Snadno vás něco naštve, podráždí nebo frustruje
  • Pocit vyhoření ze studia nebo ze školy
  • Máte pocit, že nedokážete své životní potíže překonat
  • Problémy s fungováním v pracovním kolektivu, třídě nebo v osobním životě

Příznaky deprese

  • Odstup od ostatních lidí
  • Cítíte se smutný a v beznaději
  • Nedostatek energie, nadšení a motivace
  • Problémy s rozhodováním
  • Jste neklidný, rozrušený a podrážděný
  • Jíte více či méně než obvykle
  • Spíte více či méně než obvykle
  • Problémy se soustředěním
  • Problémy s pamětí
  • Cítíte se špatně nebo provinile
  • Hněv a vztek
  • Máte pocit, že nedokážete své životní potíže překonat
  • Problémy s fungováním v pracovním kolektivu, třídě nebo v osobním životě
  • Myšlenky na sebevraždu

Spouštěče stresu

Pokud si nejste svými spouštěči jisti, založte si deník a zapisujte si stresující situace po dobu dvou až čtyř týdnů. Poté zápisy zkontrolujte a vyhledejte spouštěče.

syndrom vyhoření fáze

Zapisujte:

Jakmile zjistíte své spouštěče, pokuste se stresové situace mít více pod kontrolou a přizpůsobit je do podoby, která je pro vás více přijatelná. Zároveň trénujte dýchací a relaxační cvičení, a to minimálně 1x denně alespoň 5 minut.

Autorka článku

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková

zakladatelka psychologické poradny, psycholog a lektor


Další zajímavé články

Panická úzkost v noci
Blog

Jak přežít syndrom prázdného hnízda?

…neboli syndrom opuštěného hnízda. Řada lidí může projít od puberty do menopauzy bezbolestně. Naproti tomu lidem, kteří nejsou spokojeni se svým životem, prací, materiálním postavením,

Syndrom prázdného místa
Blog

Moje děti vylétly z hnízda a těžko se s tím vyrovnávám

Syndrom prázdného hnízda se může projevovat různými způsoby v závislosti na dynamice rodiny a osobních situacích. Níže jsou dva příklady syndromu prázdného hnízda a doporučení pro

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Máme pár poslední míst na září 2022!

Přihláška na skupinovou terapii