Psychoterapie úzkosti na Praze 1 | Co byste měli vědět?

psychoterapie Praha 1

Léčba úzkosti by pro vás mohla být neuvěřitelně účinná, pokud trpíte úzkostnou poruchou nebo se u vás začali projevovat úzkostné symptomy. Individuální terapie vám může pomoci zmírnit příznaky bolesti a úzkosti, obsedantně kompulzivní poruchu (OCD), panické příznaky, fóbie nebo jiné související problémy s úzkostí. Možná trpíte emocionálně a psychologicky. Možná odkládáte, vyhýbáte se lidem, místům nebo věcem a negativně ovlivňujete své vztahy, práci nebo jiné oblasti svého života. Vaše fyzické zdraví se může dokonce zhoršovat. Mohli byste mít somatické / fyzické příznaky. Terapie by pro vás mohla být velmi účinná. Může vám pomoci při řešení vašich myšlenek, pocitů, chování a vztahů. Existuje řada vědeckých studií, které naznačují, že vám určité druhy psychoterapie vám mohou pomoci více než ostatní,

Máte pocit, že byste mohli mít problém se strachy? Pociťujete úzkost? Nejste sami, zvláště v Praze. Generalizovaná úzkostná porucha (GAD), což je opravdu diagnóza, u které se mnozí psychologové domnívají, že by mohla být lépe pojmenována generalizovaná porucha strachu, může postihnout až 4–8% populace. Takže v Praze by to mohlo znamenat, že téměř 700 000 lidí trpí GAD. 

Kdo by už měl vyhledat pomoc?

Pokud jsou vaše obavy přehnané, můžete mít úzkostné a fyzické příznaky, odkládat provádění věcí, vyhýbat se potenciálně zábavným činnostem. Můžete tím i poškozovat své vztahy tím, že se začnete izolovat a blokovat vztahy s těmi, na kterým vám záleží.

Naštěstí navzdory tomu, jak může být GAD vyčerpávající, lze ji účinně léčit. Nejprve si necháme odpovědět na několik otázek, abychom zjistili, zda si neděláte příliš mnoho starostí.

jak se sám vyléčit z deprese

Test strachu

Na následující otázky odpovězte ANO, NE dle vašeho uvážení. Odpovídejte upřímně a pravdivě.

  • Pociťujete strach v noci? Budíte se nebo kvůli němu nemůžete usnout?
  • Trávíte více času a energie myšlenkami týkajících se vašich obav z nějakého problému, než je zapotřebí k jeho řešení?
  • Potýkáte se s vtíravými myšlenkami, kde hodně řešíte, zda něco děláte správně. Předem příliš přemýšlíte, než abyste jednoduše stiskli spoušť, posunuli se dopředu, šli do akce. Brání vám to dokončovat projekty.
  • Stává se vám, že si přehráváte interakce s druhými, zažíváte během nich nepříjemné pocity a přemýšlíte, se příště zachovat jinak?
  • Odvádějí vás vaše starosti od práce nebo vám nedovolují plně si užít dobré chvíle s lidmi?
  • Všiml si někdy někdo, že jste příliš v hlavě místo s ostatními ve vnějším světě?
  • Jste paralyzováni nebo se cítíte vyčerpaní?
  • Způsobují vám vaše obavy a úzkost, že si neužíváte tolik zábavy venku, s přáteli?
  • Už jste někdy byli natolik zmatení úzkostí či obavami, že jste projevili podráždění nebo vztek?
  • Odkládáte, protože se bojíte, že něco nedokončíte včas nebo neodvedete dostatečně dobrou práci?
  • Trápí vás otázka „Co kdyby ……?“
  • V hlavě si přehráváte každý scénář a snažíte se přijít na tu nejlepší volbu prevence nebo řešení?
  • Vytváříte seznamy, organizujete sebe, předměty, druhé.
  • Dáváte příliš mnoho otázek lékařům, číšníkům atd.?
  • Máte tendence více kontrolovat?
  • Často se příliš připravujete nebo plánujete?
  • Trávíte více času s panem Google než s rodinou nebo přáteli a hledáte někde ujištění?
  • Přicházejí k vám lidé s žádostí o radu, protože vědí, že jste si byli schopni na základě referencí nebo jiných hodnocení vyhledat nejlepšího tesaře, chirurga nebo sushi restauraci?
  • Bojíte se nechat ostatní něco vykonat, dokončit, protože nebudou dost opatrní?
  • Dostáváte nápady, ale když přijde na diskuzi nebo lámání chleba, doufáte, že někdo rozhodne za vás nebo se dojde ke konsensu?

Proč možná budete potřebovat léčbu úzkosti

Pokud jste na výše uvedený Test měření strachu měli více kladných odpovědí, možná by stálo za to, abyste vyhledali psychologického terapeuta se zkušeností s GAD. Ten vás možná pošle na diagnostiku ke specializovanému odborníkovi.

Kritéria, kterým diagnostik věnuje pozornost, jsou nadměrná úzkost a starosti více dní než ne po dobu nejméně šesti měsíců, obtížné zvládání obav a a pokud splňujete alespoň tři z následujících bodů v případě dospělého, nebo jeden v případě dítěte: potíže se soustředěním, neklid, únava, podrážděnost, svalové napětí / bolesti nebo problémy se spánkem.

Pokud spolu s těmito znaky u sebe registrujete i výrazné utrpení nebo zhoršenou výkonnost a koncentraci v práci, ve škole nebo doma, pak vám diagnostik může diagnózu GAD potvrdit.

jak se zbavit úzkosti

Jaké jsou možnosti léčby úzkosti v Praze a jiných městech?

Města mají mnoho typů služeb, které nabízejí možnosti jak úzkost redukovat. Mnohé z nich by pro vás mohly být užitečné – ale když si nejste jisti, co nám říká věda?

Jóga

Jóga byla v posledních letech velkým tématem. Někteří zastánci jógy věří, že má schopnost léčit úzkost, depresi, pomoci vám zhubnout, zlepšit pleť, zmírnit artritidu, snížit krevní tlak, předcházet srdečním onemocněním atd. Náklady mohou být velmi dostupné, dokonce i zdarma. Pokud máte zkušenosti, můžete si z videa na YouTube dokonce plánovat cvičení doma. Dokonce i kurzy v meditačně jógových ateliérech bývají cenově dostupnější než psychoterapie.

jóga na snížení úzkosti, deprese a strachu

Jóga je navíc nástroj, který můžete aplikovat prakticky kdekoliv, i mimo město. A podobně jako u psychoterapie lze ve velmi krátké době pozorovat výrazné zlepšení úzkosti, např. 12 sezení. Zatímco je Praha městem s vysokými náklady na žití, cena jógových cvičení nemusí Pražanům bránit ji cvičit i ve studiích a ateliérech

Dynamická terapie a daseinsanalýza

V terapii se zaměřením na léčbu úzkosti se s terapeutem pracuje na stanovení jasných cílů. Zatímco tradičním typem terapie byla psychoanalýza, která se na cíl nezaměřuje, zdá se, že mnoho Pražanů dává dnes přednost spíše cílenému přístupu v psychoterapii. Klient chce výsledky, proto pro vás může být cestou vyhledat terapii se zaměřením na výsledky. Při léčbě GAD lze použít techniky jako aplikovaná relaxace, čas na obavy, trénink asertivity a řešení problémů.

Meditace všímavosti

Věda podporuje všímavost jako účinný způsob, jak snížit úzkost a zlepšit odolnost jedinců, kteří bojují s obavami a aplikují vyhýbavé chování. Tato praxe má oproti lékům a psychoterapii některé skutečné výhody (to však neznamená, že by měla být prováděna místo těchto léčebných postupů, které vám odborník doporučuje). Meditace a další praktiky všímavosti lze provádět téměř odkudkoli a zdarma. Existuje také velmi málo rizik nebo vedlejších účinků. Pokud byste se raději učili meditaci v prostředí skupiny, Praha i jiná města mají mnoho možností. 

meditace napomáhá snížení úzkosti a strachu

I když málokdo z mých klientů někdy hlásil nežádoucí účinky, doporučuji metodu nejdříve konzultovat s odborníkem. Pokud trpíte depresí, přestože všímavost může být použita k účinné léčbě depresí, existují také vědecké důkazy pro některé lidi s významnou anamnézou depresivních epizod, že může váš stav zhoršit . Pokud vám byla diagnostikována středně těžká či těžká deprese, konzultovat zahájení praxe se zkušeným psychologem, psychiatrem nebo terapeutem je určitě dobrý nápad

Pokud se rozhodnete pro tento postup na vlastní pěst, výzkum ukázal, že pobyt v přírodě je pro vaše duševní zdraví přínosný. Proč se tedy nevydat na procházku po Kavčích horách nebo Divoké Šárce? Nebo najděte pěknou lavičku v parku Grébovka, zaměřte zde svou pozornost na krásný strom a relaxujte. Praha je určitě protknuta městským režimem, nicméně existuje i spousta příležitostí, jak přijít do kontaktu s přírodou. A praktiky všímavosti mohou být dokonalým způsobem, jak toho dosáhnout.

Tai Chi a Qigong

Existují důkazy, že některý z těchto postupů mohou mít za následek malé až střední snížení úzkosti. Výzkum, který jsem četla, vyžaduje další prozkoumání. Výsledky by mohly prokázat, že jsou tyto techniky více (nebo méně) účinné. Podobně jako jóga a meditace jsou tyto dva postupy cenově dostupné a lze je snadno provádět doma nebo na cestách. 

Cvičení

Fyzické cvičení bylo studováno a prokázalo se, že snižuje úzkost (a depresi). Je zajímavé, že mechanismy, jak snižuje úzkost, nejsou vědcům dosud zcela jasné. Významné snížení symptomů je ale zcela neodiskutovatelné. Znovu se poraďte se svým lékařem, abyste se ujistili, že si můžete bezpečně naordinovat cvičební rutinu. Cvičení je navíc cenově dostupné, je možné provádět odkudkoliv a má mnoho dalších zdravotních výhod.

cvičení a pohyb na snížení deprese a úzkosti

Probiotika

Naše vnitřnosti produkují neurotransmitery a řada z nich souvisejí s úzkostí. A projekt Human Microbiome Project (HMP) významně pracuje na tom, aby lépe porozuměl roli, kterou mají tyto bakteriální komunity na naše zdraví, chování a emoce. Závěry vědeckých studií dochází k závěru, že probiotická suplementace snižuje úzkost. Nálezy bohužel nejsou zcela konzistentní, budeme proto muset ještě počkat na výsledky dalších studií.

Kromě meditace, cvičení a jógy také svým klientům často doporučuji prebiotika. Tyto potraviny (např. zelí, kimchi, natto) jsou zdrojem bakterií, ale jsou potravou pro „dobré“ bakterie, které jsou již ve vašem GI traktu. Posilují obranyschopnost, kterou již máte. Sama je jím téměř denně.

Kava kava (Piper methysticum).

Existuje několik studií, které podporují účinnost kava pro snížení úzkosti i obtíží se spánkem. Vedle toho jsem nalezla i studie, které tvrdí opak – že kava kava nemá výrazný účinek. Přestože se mohou mnozí domnívat, že se o drogu nejedná, stejně jako u léků, vitamínů či potravinových doplňků je na místě opatrnost. Před použitím kava k léčbě úzkosti nebo nespavosti byste se měli poradit s lékařem.

Jak může terapie pomoci a proč patří dynamická terapie mezi nejlepší na léčbou úzkosti?

Psychoterapie a léčba jsou dvě léčby s vědeckou podporou generalizované úzkostné poruchy. Existují výhody a nevýhody, které byste měli zvážit.

jak najít v Praze dobrého terapeuta

Máte-li zdravotní pojištění, jsou pro vás v dnešní době léky poměrně dostupné. Lze je rychle získat pouhou návštěvou předepisujícího lékaře. Pokud se rozhodnete pro medikamenty, rozhodně doporučuji navštívit psychiatra nebo psychofarmaka. Vše podstatné s nimi konzultujte na začátku i v průběhu léčby – nevolnosti, vedlejší účinky, zlepšení, doplňky. Některé léky navíc působí velmi rychle (bohužel právě ty mají potenciál ke zneužití a závislostem), což může být krátkodobě přínosné pro někoho s akutní úzkostí.

První nevýhodou je riziko nežádoucích účinků. Nežádoucí účinky se liší v závislosti na léčbě, ale mohou zahrnovat sexuální dysfunkci, problémy s gastrointestinální oblastí, riziko záchvatů nebo dokonce zvýšené sebevražedné myšlenky atd. Profil vedlejších účinků je tedy třeba vzít v úvahu při zvažování kladů a záporů.

Pokud nezačnete včas s psychoterapii nebo medikací (společně s terapií), je pravděpodobné, že se vám bude úzkost opakovaně vracet. Ke zvládání úzkosti je třeba si osvojit specifické strategie, které se můžete naučit sami nebo lépe s psychoterapeutem.

Psychoterapie, pokud jde o psychodynamickou terapii, je považována za jednu z nejúčinnějších metod léčby generalizované úzkostné poruchy (GAD). Ti, kteří trpí GAD, mohou vidět výsledky zlepšení už po 15 sezeních. Efekt obvykle trvá i po ukončení léčby. Klienti dynamické terapie jsou vedeni k přijetí svého stavu. Přijetí neznamená propadnout symptomům. Přijetí znamená zbavit se strachu. Aby si na věci, které je dříve silně znepokojovaly, zvykli. Přestanou je děsit a naučí se myslet jinak. Chápou, jak úzkost začíná a jak se udržuje. Navíc jim jsou předány nástroje pro boj s úzkostí v budoucnosti, takže již nepotřebují terapeuta.

dynamický terapeut Praha 1

To je pravděpodobně důvod, proč jsou jen některé druhy terapie považovány mnoha odborníky za dlouhodobě efektivnější než jiné. Nicméně i psychodynamika má pár nevýhod, které je třeba vzít v úvahu. Nástup účinku trvá více času a energie než polknutí pilulky. Terapie je o poctivé práci – vyžaduje prozkoumat vaše myšlenky a pocity a sdílet je s jinou osobou. To někdy může být nepříjemné.

Existují důkazy, že drtivá většina terapeutů řekne potenciálním klientům, že praktikují tu či onu terapii. Bohužel mnoho terapeutických technik praktikovaných těmito terapeuty, kteří nejsou vyškoleni, ve skutečnosti nejsou odborné a mohou mít za následek, že dojde k nulovému, malému zlepšení nebo v některých případech dokonce zhoršení stavu. Takže najít odborníka na úzkost může být náročné.

Je léčba úzkosti v Praze drahá?

Záleží na druhu léčby. Dobrá zpráva je, že Praha odborníky na léčbu úzkosti disponuje. Má mnoho psychologů, terapeutů, poradců v oblasti duševního zdraví a sociálních pracovníků. Bohužel většina odborníků, kteří jsou opravdu schopni nemají navázanou spolupráci s pojišťovnou, proto si musí klient terapii hradit sám. Získat to privilegium spolupráce s pojišťovnou není v dnešní době vůbec jednoduché. Nicméně i mezi terapeuty, kteří působí na smlouvu s pojišťovnou, jsou velmi schopní odborníci. Bohužel je díky předlouhé čekací listině téměř nemožné se k některému dostat.

U většiny lidí na financích záleží. Pokud máte terapeuta na přímou platbu, jste jako klient za úhradu zodpovědný. V Praze se ceny za 50minutové sezení pohybují různě, nejčastěji od 900 do 1500 Kč.

Pokud potřebujete cenově dostupnější terapii, doporučuji další možnost. Můžete začít docházet na terapii ke studentovi psychologie, který je účastníkem výcviku. Nemá tedy ještě potřebnou certifikaci. Takový poradce bývá pod dohledem supervize i výcvikových lektorů a nabízí terapie za sníženou cenu.

nejlepší psychoterapie v Praze

Jak najít dobrého terapeuta na úzkosti v Praze

To může být někdy oříšek. Pro vás je nejlepší psycholog nebo terapeut někdo, kdo je dobře vyškolen v technikách, které jsou účinné při léčbě úzkosti. Musí však také odpovídat vaší osobnosti, být vám sympatický a vyvolávat pocit bezpečí a důvěry. Je tedy důležité pochopit, jaké profese nebo tituly se v psychoterapii vyskytují. A poté si být jist, že naproti vám sedí kompetentní terapeut, který má správné školení, odbornost a můžete mu důvěřovat.

Zjistěte si počet let vzdělání, typ školení a supervizi. Věřte tomu nebo ne, v České republice se může za terapeuta označit opravdu kdokoliv. I ten, kdo nedokončil středoškolské vzdělání. Proto by vám mělo záležet na tom, aby měl váš terapeut odpovídající vzdělání nebo byl alespoň pod dohledem někoho, kdo takovou odbornost má.

Licencovaní profesionálové v České republice

Psychologové jsou absolventi alespoň pětiletého studia jednooborové psychologie s titulem Mgr. Pro účely psychoterapie je důležité, aby vedle studia absolvovali (většinou) pětiletý výcvik v psychoterapeutickém vzdělání psychologického směru. Mohou také absolvovat stipendia nebo různé druhy doktorského vzdělávání nad rámec požadovaného magistra, nezbytného k tomu, aby byl psychologem v ČR. Řada psychologů se také po studiu uchýlí k pětileté atestaci v klinické psychologii.

Psychiatři jsou lékaři na doktorské úrovni. Nejběžnějším titulem získaným v této profesi je MUDr. A stejně jako psychologové mohou absolvovat ​​stipendia a všechny druhy specializovaného výcviku v psychoterapii. Na rozdíl od psychologů mohou předepisovat léky k léčbě problémů duševního zdraví. Řada z nich pouze poskytuje předepisuje léky, ale mohou také poskytovat psychoterapii.

Sociální pracovníci mají magisterský titul a řada z nich také psychoterapeutický výcvik. Tito mohou poskytovat psychoterapii.

nejlepší psychoterapie na Praze

Druhy psychoterapie

Psychodynamická terapie vychází z principů Sigmunda Freuda. Nyní existuje mnoho moderních verzí. Práce se může zaměřit na zkušenosti z raného dětství a vztahy v rodině za účelem vysvětlení a řešení současných problémů. A na úzkostné problémy lze pohlížet jako na neschopnost ega zvládnout intrapsychický konflikt mezi id a superegem. Ale mnoho moderních dynamických terapií vysvětluje úzkost odlišně. Je proto důležité požádat terapeuta o vysvětlení jeho specifického přístupu k úzkostným poruchám.

Kognitivní terapie nebo Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) jsou dvě terapie, které pomáhají lidem snižovat úzkost, především identifikací zkresleného myšlení a jeho změnou na adaptivnější způsoby myšlení. Cílem těchto dvou terapií je také měnit zvyky na zkvalitnění života, např. přimět lidi, aby přestali lidem prokrastinovat nebo se jim vyhýbali. Obvykle to dělají učením adaptivního myšlení, které snižuje úzkost a umožňuje klientům zapojit se do zdravého chování, protože už nejsou tak úzkostliví.

Behaviorální terapie má spoustu vědecké podpory pro léčbu úzkosti. Je zajímavé, že nevěří, že musíte změnit své myšlení, abyste se zbavili své úzkosti. Paradoxně, některá ošetření vás mohou dokonce přinutit, abyste teď pocítili úzkost, abyste se toho nadobro „zbavili“. Terapeuti v oblasti chování však mohou také použít techniky, které snižují úzkost, například aplikovanou relaxací.

Dialektická behaviorální terapie (DBT) je forma kognitivní behaviorální terapie (CBT), která využívá techniky jak z kognitivních terapií, tak z behaviorálních terapií. Původně byl vyvinut, aby pomohl těm, kteří bojují se sebevraždou a depresí, ale lze jej použít i na úzkost. Poskytuje nástroje, které pomáhají lidem, když jsou v panice, a dělají věci, jako je pěstování zdravých vztahů, které mohou pomoci zabránit tomu, aby se úzkost objevovala tak často.

Interpersonální terapie (IPT) je terapie, která kombinuje prvky psychodynamické terapie a kognitivní terapie. Zaměřuje se, jak název napovídá na vztahy, a ukázalo se, že je účinný při depresi, ale lze jej použít i na úzkostné problémy.

jak najít v Praze dobrého terapeuta

Kde takového terapeuta najdu?

Nyní, když rozumíte profesionálům a terapiím, se kterými se můžete setkat, možná se ptáte, kde takového terapeuta najdete?
Pokud potřebujete někoho na pojišťovnu, můžete se podívat na seznam poskytnutý vaší pojišťovnou. Bohužel mnoho z nejlépe vyškolených odborníků, které znám, bohužel smlouvu s pojišťovnou nemají. To neznamená, že na pojišťovnu nejsou kompetentní psychoterapeuti. Doporučuji si najít svou komfortní hranici ve financích, ať se nemusíte kolem úhrad za sezení, které si nemůžete dovolit, potýkat s nervozitou. Pokud tedy je váš budget omezený, může to být pro vás jasný ukazatel na terapeuta na pojišťovnu. 

Dále existují i programy zaměstnanecké pomoci a některé firmy v Praze je svým zaměstnancům nabízí. Často se jedná o bezplatnou počáteční krátkodobou terapii a poté dostanete doporučení na terapeuta s licencí v České republice mimo tento program.

Dále si můžete najít terapeuta v soukromé praxi. Soukromé praxe jsou v České republice velmi běžné. Prvním krokem k návštěvě soukromého terapeuta by bylo sestavení seznamu možných odborníků, na které jste zjistili dobré reference. Začněte u přátel, rodiny nebo svého praktika. Dále si můžete ověřit terapeuty přes renomované společnosti, které mají dlouhý seznam členů, a které se zaručují, například ČAP.

psychoterapeut Praha 1, dobré reference

Jakmile budete mít svůj seznam odborníků, obvolejte je a a ujasněte si, s kým stojí za to se setkat. Vzhledem k tomu, že poptáváte léčbu úzkosti, má smysl se zeptat, zda byl terapeut vyškolen v této oblasti a pokud ano, ptejte se na vědeckou oporu. Můžete se zeptat: „Kolik školení jste absolvovali a kde bylo provedeno?“ A konkrétněji: „Používáte expoziční terapii s klienty a pokud ano, jakou?“ A pak pokračování: „Můžete vysvětlit, co je to za expoziční terapii a co by to pro mě znamenalo?“ Nakonec, pokud mají výcvik v terapii, můžete se zeptat: „Můžete vysvětlit, jak funguje léčba úzkosti ve vašem terapeutickém směru a v čem se liší od ostatních?“

Kompetentní terapeut, který léčí úzkost, vám bude schopen na tyto otázky snadno odpovědět. Neobtěžujte ho telefonátem půl hodiny, stačí pět až deset minut a dopředu se zeptejte, zda na vás má teď chvíli čas. Pokud se terapeut stane defenzivním nebo zní podrážděně, je to pro vás signál, který můžete při rozhodování vzít v úvahu. Pokud tak jedná v reakci na vaše otázky, pravděpodobně to také naznačuje nedostatek kompetencí, protože na tyto otázky odborník snadno odpoví. 

Abych byla upřímná, nečekejte, že vám budou terapeuti během telefonátu věnovat více času. Měli by však sebevědomě a empaticky odpovídat na vaše otázky, i když jsou třeba struční. Pokud si někoho vyberete jako terapeuta, během vašich společných sezení budete mít čas na školení a získání informací o úzkostné poruše a jak jednotlivé úzkostné léčby fungují.

Pokud chcete obecnější informace o hledání terapeuta v Praze k léčbě úzkosti nebo čehokoli jiného, ​​neváhejte kontaktovat mou poradnu. Jeden z mých zaměstnanců nebo já rádi zodpovíme vaše dotazy a pomůžeme vám najít toho pravého terapeuta.

Diskuze