Celodenní úzkost aneb když nemáme obavy pod kontrolou

sociální úzkost příznaky
Sdílejte s přáteli

Stává se vám často, že se bez zjevného důvodu trápíte každodenními problémy? Neustále čekáte na katastrofu nebo se nadměrně bojíte o běžné věci, jako je zdraví, peníze, rodina, práce nebo škola?

Pokud ano, můžete trpět typem úzkostné poruchy nazývané generalizovaná úzkostná porucha (GAD). GAD může způsobovat, že se váš každodenní život bude točit kolem neustálého stav nepříjemných pocitů a myšlenek. Opakovaně čelíte velkým starostem, strachu a děsu. Dobrou zprávou je, že úzkosti jsou léčitelné.

Pokud jste zažili hraniční událost, trauma nebo vaše úzkost dlouhodobě narůstá, je nezbytné co nejdříve svůj stav začít řešit:

Záchvat hyperventilace a první pomoc

jaké jsou příznaky závažných úzkostí?

  • Zbytečně se strachujete o každodenní záležitosti.
  • Máte problém ovládat/redukovat své starosti nebo pocity nervozity.
  • Cítíte se neklidně a máte potíže se uvolnit.
  • Těžko se soustředíte.
  • Snadno se leknete.
  • Můžete mít potíže s usínáním nebo udržením spánku.
  • Snadno se unavíte nebo se neustále cítíte unavení, bez života.
  • Máte bolesti hlavy, svalů, žaludku nebo jiné nevysvětlitelné bolesti či tlak v těle.
  • Těžko se vám polyká. případně i jíte rychle, jídlo si nevychutnáte.
  • Chvění nebo cukání v těle.
  • Cítíte se podrážděný nebo „na hraně“.
  • Hodně se potíte, cítíte točení hlavy nebo dušnost.
  • Musíte často chodit na záchod.

Děti a dospívající se často nadměrně obávají následujícího:

  • Jejich výkon v činnostech, jako je škola nebo sport.
  • Katastrofy, jako jsou zemětřesení nebo válka.
  • Zdraví ostatních, například rodinných příslušníků.

Dospělí se často obávají nebo jsou nervózní z těchto oblastí:

    • Jistota zaměstnání nebo výkon.
    • Zdraví.
    • Finance.
    • Zdraví a pohodu svých dětí nebo jiných členů rodiny.
    • Zpoždění.
    • Dokončení domácích prací a dalších povinností.

Děti i dospělí trpící úzkostmi mohou pociťovat fyzické příznaky, jako je bolest, únava nebo dušnost, které ztěžují fungování a narušují každodenní život.

Příznaky mohou v průběhu času kolísat a jsou často horší v období stresu – například – při fyzické nemoci, během školních zkoušek nebo během konfliktu v rodině nebo ve vztahu.

Panická úzkost v noci

Co těžké úzkosti způsobuje

Riziko pro zvýšenou úzkostnost jedince může pocházet z rodiny. Několik částí mozku a biologické procesy hrají klíčovou roli ve strachu a úzkosti.

Vědci  zjistili, že vnější příčiny, jako je prožití traumatické události nebo pobyt ve stresujícím prostředí, vás mohou vystavit výrazně vyššímu riziku rozvoje chronické úzkosti.

Jak úzkost léčit?

Jak zmiňujeme i v jiných článcích o úzkosti, v její léčbě je bezpochyby klíčová pravidelná terapie. Z našich zkušeností se doporučuje jednou týdně po dobu několika měsíců a poté, pokud to psychický stav dovolí a psycholog schválí, je možné frekvenci rozvolnit na jednou týdně. Někdy je vhodné použít na nějaký čas kombinaci s vhodnými léky, které vám budou sedět. Váš terapeut vám vždy kompetentně poradí, kdy jsou vhodné léky a kam se můžete obrátit.

Jak u psychoterapie tak u léků může zlepšení stavu nějaký čas trvat. Proto je vždy lepší obrátit se na odborníky spíše dříve. Pokud jsou vaše stavy už opravdu nesnesitelné, není pozdě. Jen začněte hledat vhodného odborníka, který vám rád pomůže. U soukromých terapeutů máte často více možností a rychlejší péči, což ale neznamená, že nebudete mít štěstí v nalézání psychoterapie na pojišťovny. Doporučujeme ale raději už na nic nečekat, ať se jedná o vás, přítele, dítě či adolescenta. 

Pokud potřebujete okamžitou pomoc, obraťte se na nejbližší krizové centrum, naleznete v každém krajském městě. Jejich služby, zaměřené na akutní řešení problému, jsou zdarma a mohou se na ně obrátit lidé, u kterých došlo k náhlému zhoršení psychického stavu.

Zaveďte okamžitě zdravé návyky

Výzkumníci zjistili, že implementace určitých zdravých možností v každodenním životě, jako je například snížení příjmu kofeinu a dostatek spánku, může snížit příznaky úzkosti, když se spojí se standardní péčí, jako je psychoterapie a léky. Samotné snížení kofeinu a spánek ale nestačí, pokud se potýkáte s chronickou úzkostí. Tam je potřeba vyhledat dostupnou péči.

Techniky zvládání stresu, jako je cvičení formou pravidelného pohybu, všímavost a meditace, mohou také snížit příznaky úzkosti a zvýšit účinky psychoterapie. Můžete se dozvědět více o tom, jak tyto techniky prospívají vaší léčbě, když si promluvíte se svým terapeutem.

Další zajímavé články

Mgr. et. Mgr. Bc. Šárka Červinková
Blog pro veřejnost

Vyjádření ředitelky k přijímacím zkouškám 2024

Vyjádření k novele zákona JPZ 2024 Na základě dosavadního průběhu přijímacího řízení na SŠ bych se ráda k věci z odborného hlediska vyjádřila. Navyšující míra

Mgr. Robert Krejčí
Terapeuti

Mgr. Robert Krejčí

Terapeut, Poradce ve výcviku Jak pracuji? Svůj terapeutický přístup stavím na bezpečném přijetí a  základních hodnotách důvěry a porozumění. Jsem schopen naslouchat bez úsudku a

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.