Přizpůsobivost

Průměrna doba čtení

Průměrný počet přečtení

Složitost čtení

Sdílejte s přáteli
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Psycholog David J. Wallin říká, že děti se skvěle přizpůsobují osobnostem svých rodičů. Schopnost vycítit, co jejich rodiče potřebují, a správně reagovat, je způsob, jakým se děti učí. Je to také strategie, díky které dokážeme ve světě fungovat jako dospělí. Profesor sociální práce Alex Gitterman píše, že „sociální fungování a adaptace dospělého odrážejí souhru a míru shody a kompatibility mezi tělem, myslí a prostředím .“

Přizpůsobivost v jeho nejzákladnější formě je „schopnost přizpůsobit se různým podmínkám“. Chcete-li se zamyslet na svou vlastní přizpůsobivostí, položte si následující otázky:

  1. Dokážu se smířit se změnami?
  2. Akceptuju rozdíly u přátel, příbuzných, cizinců a kolegů?
  3. Mám tendence si hledat komfortní zóny a setrvávat v nich, ať už je to cokoli?

Většina z nás si myslí, že pokud odpovíme „ano“ na první dvě otázky a „ne“ na poslední, ukážeme, že jsme vysoce přizpůsobiví. Nyní si tedy položte tyto další čtyři otázky:

  1. Jsem spokojen s tím, kdo jsem?
  2. Jsem v pohodě s tím, pokud se kvůli něčemu cítím zmatený nebo konfliktní? 
  3. Mohu se cítit klidně, pokud jsou mé vlastní názory v rozporu s názory někoho jiného? 
  4. Cítím se ve svém životě pohodlně v souvislosti s nějakou změnou v mé stabilitě?

Pokud jste schopni odpovědět „ano“ na tyto čtyři otázky, pravděpodobně se dokážete přizpůsobit, aniž byste se vzdali sami sebe. A to je jedna z nejdůležitějších složek adaptability: schopnost reakce a změny, kdy je to užitečné a potřeba, zároveň v sobě udržovat pocit stability.

Další zajímavé články

Emoční osamělost
Blog

Emoční osamělost (nejen v létě)

Emocionální osamělost je stav, kdy se cítíte emocionálně odpojení od lidí kolem vás nebo nejste schopni se s nimi spojit na hluboké nebo smysluplné úrovni. Je

Polyamorie, co to je?
Akce

Skupinová terapie úzkosti a deprese (nově Praha 2)

Tyto rozvojové skupiny u nás vedou většinou KBT (kognitivně behaviorální terapie) terapeuti, kteří učí účastníky strategie a techniky, jak se vyrovnat s negativními myšlenkami, obavami

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková

Máme pár poslední míst na září 2022!

Přihláška na skupinovou terapii