METODA ŽEBŘÍKU jak zbavit dítě separační úzkosti

Sdílejte s přáteli
  • METODA ŽEBŘÍKU je krok za krokem, jak pomoci dětem a dospívajícím zvládnout úzkost.
  • Tento přístup zahrnuje řešení malých věcí, než budete čelit skutečně děsivým věcem.
  • Povzbuzuje děti a dospívající, aby čelili svým strachům, spíše než aby se jim vyhýbali.
  • Můžete ho použít pro různé věkové kategorie a úzkosti.

Postup

  1. Začněte situací nebo věcí, která vašemu dítěti způsobuje nejmenší úzkost. Někdy může vaše dítě potřebovat situaci několikrát procvičit, dokud se v ní nebude cítit dobře.
  2. Přejděte do jiné situace, která způsobí, že se vaše dítě bude cítit trochu úzkostněji. Opět si to párkrát projděte, dokud to vaše dítě nezvládne. Důležitá je praxe a trpělivost.
  3. Pracujte se svým dítětem na řešení situací, které se postupně stávají náročnější. Starší děti si tyto situace mohou vybrat samy.

Nepřeskakujte na příliš těžké úkoly. Skutečně citlivě a pomalu postupujte od nejméně stresující, přes lehce stresové a tak dále. Uspěchanost může vašemu dítěti přitížit.

Proč a jak to funguje?

  • zvyknou si čelit situacím, které v nich vyvolávají úzkost, což je lepší než se jim vyhýbat
  • vytváříte tím nové, bezpečné vzpomínky na situace, které jsou tím silnější, čím více vaše dítě cvičí
  • čelí svým strachům a zjistí, že to nakonec nemusí být tak špatné
  • používá a procvičuje dovednosti a techniky zvládání, které ho rozvíjejí
  • získá silný pocit úspěchu, když postupuje „nahoru“ po žebříku.

Tipy a doporučení k metodě žebříku

  • Promluvte si se svým dítětem o tom, jak mu pomůžete s jeho žebříkem. Mladší děti mohou potřebovat, abyste pro ně vybrali štafle. Starší děti a teenageři mohou chtít nezávislost při výběru a práci s žebříky podle vlastního výběru.
  • Proměňte štafle ve hru pro mladší děti. Například, pokud se vaše dítě bojí očního kontaktu, udělejte hru, kde vaše dítě musí najít 3 lidi s hnědýma očima ve školce.
  • Pomozte svému dítěti přijít s pozitivní samomluvou, kterou může použít v úzkostných situacích. Například „Dokážu být statečný“, „To je přátelský pes“ nebo „Máma se vrátí“. To funguje dobře pro děti ve věku 3-6 let.
  • Povzbuďte své dítě, aby v úzkostných situacích myslelo realisticky. Vaše dítě by se například mohlo zeptat samo sebe: „Co se stalo minule?“ nebo „Jaká je pravděpodobnost, že se to stane?“ To funguje dobře pro děti ve věku 7 let a starší.
  • Mluvte spolu poté, co se vaše dítě pokusí nebo dokončí krok. O tom, jak to probíhalo a co by vaše dítě mohlo dělat, byste si mohli povídat příště.
  • Použijte odměny, když vaše dítě zkusí nebo dokončí krok na žebříku. Odměnou může být kniha navíc před spaním, výlet do parku nebo pozdější víkendový spánek. Nedávejte věcné dary nebo sladkosti. Ujistěte se, že odměny odpovídají obtížnosti kroků a věku vašeho dítěte.
  • Chvalte své dítě za to, že dosáhlo každého kroku na žebříku.

Postupy u jednotlivých věkových kategorií

Metodu žebříku můžete využít u dětí všech věkových kategorií. Níže jsou ukázky. Můžete je přizpůsobit své situaci a věku vašeho dítěte, konkrétnímu strachu nebo úzkosti. Pokud si nejste jisti, jak to udělat, zvažte možnost promluvit si s odborníkem – třeba dětskou a rodinnou zdravotní sestroupraktickým lékařempsychologem nebo školním poradcem.

Takové dítě se bojí poznat nové lidi a mluvit s nimiZde je jeho žebřík:

  1. Loučí se s jedním kamarádem, kterého už párkrát potkalo.
  2. V parku se loučí s dítětem, které nezná.
  3. V parku pozdraví dítě, které nezná.
  4. Pozdraví člověka u pokladny v supermarketu.
  5. Pozdraví dospělého, kterého právě potkalo.
  6. Ve školce pozdraví neznámé dítě.
  7. Říkají: ‚Ahoj – můžu si s tebou hrát?‘ dítěti, které v parku nezná.
  8. Povídá si s dítětem, které v předškolním věku moc dobře nezná, o tom, co se stalo o víkendu.
  9. Navštíví novou skupinu nebo třídu a pozdraví a rozloučí se s dítětem ve třídě.
  10. Navštěvuje novou skupinu nebo třídu a mluví s dítětem ve třídě.
  11. Navštěvuje novou skupinu nebo třídu a mluví se 2 dětmi ve třídě.

Toto dítě má separační úzkost. Bojí se opustit matku, byť jen na krátkou dobu. Při nástupu na žebřík nemůže toto dítě spát samo a spí v posteli rodičůZde je žebřík pro toto dítě:

  1. Zůstane uvnitř a hraje si, zatímco máma dává prádlo na linku.
  2. Zůstane ve své ložnici a hraje si 30 minut, zatímco máma je v jiné místnosti.
  3. Zůstane doma s tátou, zatímco máma navštíví souseda na 10 minut.
  4. Spí na matraci na podlaze, vedle postele mámy a táty.
  5. Zůstane doma s tátou, zatímco máma jde na 30 minut nakupovat.
  6. Zůstane doma s tátou, zatímco máma jde na oběd.
  7. Spí na matraci na podlaze, ale přesunou ji blíže ke dveřím, pryč od mámy a tátovy postele.
  8. Zůstane doma s dalším důvěryhodným dospělým, zatímco máma a táta jdou na oběd.
  9. Zůstane doma s tátou, zatímco máma jde na večer ven.
  10. Zůstane doma s dalším důvěryhodným dospělým, zatímco máma a táta jdou na večer ven.
  11. Spí ve své vlastní ložnici.
  12. Zůstane doma s dalším důvěryhodným dospělým a spí ve své vlastní ložnici, zatímco máma a táta jdou na večer ven.

Metoda žebříku pro 8leté dítě s generalizovanou úzkostí

Tyto děti mají generalizovanou úzkost a strach z toho, že přijde pozdě, zejména do školy. Místo toho rádi přijíždějí brzy. Neustále se také ptají na otázky jako ‚Kolik je hodin?‘, ‚Přijdeme pozdě?‘ a „Co se stane, když přijdu pozdě?“ Zde je žebřík pro tyto děti:

  1. Neptají se na více než 2 otázky o zpoždění na fotbalový trénink a dorazí maximálně o 5 minut dříve.
  2. Neptají se na více než 2 otázky o tom, že přicházejí pozdě do domu přítele, a dorazí včas.
  3. Neptají se na více než 2 otázky o zpoždění do domu přítele a dorazí s 5 minutovým zpožděním.
  4. Neptají se na víc než jednu otázku o zpoždění do školy a do školy dorazí 5 minut před zvoněním.
  5. Neptají se na víc než jednu otázku ohledně zpoždění na fotbalový trénink a dorazí s minutovým zpožděním.
  6. Neptají se na víc než jednu otázku o zpoždění do školy a do školy dorazí minutu před zvoněním.
  7. Neptají se na to, že přicházejí pozdě do domu přítele, a dorazí s 15 minutovým zpožděním.
  8. Neptají se na to, že chodí pozdě do školy, a do školy dorazí, když zvoní.
  9. Neptají se na zpoždění na fotbalový trénink a přijdou o 5 minut později.
  10. Neptají se na zpoždění do školy a dorazí 10 minut po zazvonění školy (poté, co jejich rodiče zkontrolují, že je to se školou v pořádku).

 

Metoda žebříku pro 14leté dítě se sociální úzkostí

Tyto děti se bojí klást otázky a mluvit ve třídě , i když je jim dané téma příjemné. Zde je žebřík pro tyto děti:

  1. Na rodinné večeři položí tetě otázku.
  2. Ve školní knihovně položí otázku knihovnici.
  3. Vyberou si učitele, se kterým se cítí dobře, a na konci hodiny mu položí otázku.
  4. Vyberou si třídu, ve které se cítí dobře, a během diskuse v malé skupině v této třídě sdílejí nápad.
  5. Vyberou si třídu, ve které se cítí dobře, a sdílejí nápad během velké skupinové diskuse v této třídě.
  6. Vyberou si učitele, se kterým se necítí dobře, a na konci hodiny mu položí otázku.
  7. Vyberou si třídu, ve které se necítí příliš dobře, a během diskuse v malé skupině v této třídě sdílejí nápad.
  8. Vyberou si třídu, ve které se necítí příliš dobře, a během velké skupinové diskuse v této třídě sdílejí nápad.

 

Děti se učí, jak se vyrovnat s obtížnými situacemi, tím, že sledují své vzory a poslouchají, co tito lidé říkají. Zamyslete se tedy nad tím, jak jednáte a co říkáte v situacích, které vám připadají stresující. Pokud například spatříte pavouka, můžete klidně říci: „Je to pavouk. Co víš o pavoucích? Víš, jak rozpoznat takovou, která by mohla být nebezpečná?“

Další zajímavé články

Mgr. et. Mgr. Bc. Šárka Červinková
Blog pro veřejnost

Vyjádření ředitelky k přijímacím zkouškám 2024

Vyjádření k novele zákona JPZ 2024 Na základě dosavadního průběhu přijímacího řízení na SŠ bych se ráda k věci z odborného hlediska vyjádřila. Navyšující míra

Mgr. Robert Krejčí
Terapeuti

Mgr. Robert Krejčí

Terapeut, Poradce ve výcviku Jak pracuji? Svůj terapeutický přístup stavím na bezpečném přijetí a  základních hodnotách důvěry a porozumění. Jsem schopen naslouchat bez úsudku a

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.