Emoční osamělost (nejen v létě)

Emoční osamělost
Sdílejte s přáteli

Emocionální osamělost je stav, kdy se cítíte emocionálně odpojení od lidí kolem vás nebo nejste schopni se s nimi spojit na hluboké nebo smysluplné úrovni. Je třeba ji odlišovat od emocionální izolace a sociální osamělosti + izolace.

Stejně jako u jakéhokoli jiného typu osamělosti může být emocionální osamělost způsobena různými okolnostmi. Některé z nejběžnějších spouštěčů zahrnují:

  1. Rodičovské zanedbávání v dětství.
  2. Trauma v dětství nebo v dospělosti.
  3. Zneužívání návykových látek.
  4. Situace, které způsobují, že je jednotlivec vnímán jako jiný nebo jako vyvrženec.

Osamělost se zhoršuje na jaře a v létě

Nástup léta však nemusí být pohodovým období pro každého člověka. Po prozkoumání psychiatrické literatury zjistíte, že léto může být pro některé lidi obzvláště obtížným obdobím.

Smutek - návaly smutku a jak ho zahnat?

Několik výzkumných studií například zkoumalo sezónní variace osamělosti a zjistilo, že osamělost bývá nejvyšší na jaře a v létě. Ještě znepokojivější je, že zkoumání míry sebevražd ukazuje, že sebevraždy také bývají nejvyšší v jarních a letních měsících a nejnižší v chladnějších tmavých měsících od listopadu do března.

Podobně výzkumy naznačují nárůst dalších psychiatrických potíží na jaře a v létě. Například hospitalizace v psychiatrických léčebnách obvykle vrcholí v letních měsících, zatímco jiné výzkumy ukazují, že lidé s bipolární poruchou zažívají intenzivní manické epizody mnohem častěji na jaře a v létě.

Jinými slovy, jarní a letní měsíce nejsou pro všechny časem radosti a pohody a pro některé lidi mohou představovat nesčetné množství rizik pro duševní zdraví.

Léto je obvykle obdobím společenských setkání a venkovních radovánek. Hudební festivaly, sportovní turnaje, koncerty pod širým nebem a podobně se konají především v letních měsících. Toto je také doba, kdy se lidé mohou snadno věnovat běžným koníčkům, jako je turistika, rybaření, plavba na lodi, plavání, víkendy nebo prostě lenošení na pláži nebo v parku. 

Emoční osamělost

Někteří lidé však nemají velký okruh rodiny nebo přátel, možná kvůli obtížným pracovním povinnostem, nedávnému stěhování nebo z jiných důvodů. YouGov nedávno provedly průzkum u více než 1 000 dospělých v USA, kde kladli otázky o osamělosti a izolaci, a zjistili, že 29% mileniálů se vždy nebo často cítí osaměle a 27% procent nemá žádné blízké přátele. Teplé měsíce mohou být proto pro takové lidi obzvláště obtížné.

Takto izolovaní lidé proto zažívají letní společenské události spíše jako diváci než jako účastníci. Dostávají méně pozvánek na grilování, pikniky a mohou se tak cítit nechtění nebo vyloučení. To může být psychicky bolestivé. Nejde jen o tzv. „strach z promeškání“, ale o skutečnou zkušenost z promeškání.

Co s tím udělat?

Rostoucí počet výzkumů ukazuje, že hluboká a smysluplná sociální spojení jsou dobrá pro duševní zdraví, a to může být obzvláště důležité v teplejších měsících.

Nic mě nebaví a z ničeho nemám radost

To zahrnuje podporu rodiny a přátel nebo zapojení do podpůrných komunit, jako jsou církve, občanská sdružení, sportovní a zájmové okruhy. Některé nové výzkumy dokonce naznačují, že drobné rozhovory cizími lidmi a zaměstnanci maloobchodu mohou zlepšit pohodu a duševní zdraví.

Jedním z nejefektivnějších nástrojů na snížení pocitů osamělosti je vedle individuální terapie i SKUPINOVÁ TERAPIE. V naší Poradně probíhají na pražské a teplické pobočce a vedou je vždy dva naši terapeuti.

Na řešení těchto potíží otevíráme TERAPEUTICKOU SKUPINU

Pod vedením dvou zkušených terapeutů vhodná k léčbě duševních potíží, jako jsou úzkost, deprese, panika, strachy, pocity méněcennosti, PTSD, ADHD, emoční labilita, psychosomatické potíže, vyhoření, vztahy a další.

Máme ještě volná místa  |   1x týdně v 18:15 na 90 min   |   adresa V Jámě 1, 4. patro

Cílem je tedy drobně oslovit paní prodavačku v obchodě, něco jí pochválit nebo ubezpečit, že nespěcháte, ať není při obsluhování ve stresu. Dále můžeme obnovit vztahy s lidmi z minulosti (spolužáci, kolegové, bývalí přátelé), kteří mohou být třeba také osamělí. Dále sociální sítě nabízí možnost družit se s lidmi, co zažívají podobné strasti jako vy. Sociální interakce samozřejmě obvykle prospívá iniciátorovi stejně jako příjemci, což vede k lepšímu duševnímu zdraví všech zúčastněných stran.

Další zajímavé články

Bc. Pavel Jirouš
Terapeuti

Bc. Pavel Jirouš

Poradce ve výcviku Jak pracuji? Při mé práci je pro mě nejdůležitější vytvořit bezpečné prostředí, kde klient může být sám sebou a plně projevit svou

Jak poznat, že se mu líbím
Blog pro veřejnost

Jak poznat, že se líbím holce/ženě

Pro orientaci v randění a vztazích je cenné pochopit znamení, že se dívce líbíte a jste jí sympatičtí. Pamatuje si malé detaily vašich rozhovorů Pokud

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.