Jak se vypořádat s rodinnými obtížemi během prázdnin?

Průměrna doba čtení

Průměrný počet přečtení

Složitost čtení

Jak se vypořádat s rodinnými obtížemi během prázdnin?
Sdílejte s přáteli
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Oproti létu 2020, kdy nás brzdila covidová situace, se předpokládá, že nárůst cest na dovolenou bude o 80 %. Čtěte i článek Jak si nastavit hranice během rodinné dovolené.

Zároveň někteří lidé se obávají setkání s rodinou během svátků nebo rodinné dovolené. Mohou očekávat kritiku nebo konflikt kvůli rozdílům v postojích a hodnotách. Zde je pět prázdninových strategií, které vám pomohou zachovat klid a zdravý rozum.

1. Strategie empatie

Předvídejte potenciální oblasti konfliktu. Připravte si a nacvičte klidnou, jednoduchou, vyrovnanou reakci založenou spíše na empatii než na obraně.

Řekněme, že máte určité požadavky na stravu, která se neslučuje s tím, co vaše rodina vaří a očekáváte, že se jim to nebude líbit. Místo toho, abyste se zlobili, že vás nerespektují, zvažte, že by jim to mohlo ublížit, protože vaši dietu vnímají jako odmítnutí nebo kritiku vůči nim nebo tomu, jak vás vychovali. Situaci můžete vyřešit tím, že příjemně řeknete něco jako: „I když nejím…, oceňuji, že pokračujete v našich rodinných prázdninových tradicích. Moje strava nic nemění na tom, jak jsem šťastná, že jsem s rodinou. Pojďme si to nekazit, ráda vás uvidím. Jen si dám oběd bez masa.“

Jak se vypořádat s rodinnými obtížemi během prázdnin?

2. Strategie zklidnění situace

Pokud očekáváte negativní komentáře o vašem vzhledu, politice, genderové identitě, sexuální orientaci, nebo cokoli jiného, ​​možná si budete chtít připravit a procvičit jednoduché taktické fráze, abyste zažehnali nepříjemnou situaci ještě předtím, než nastane. Předejte svou zprávu hladkým, příjemným tónem. 

Například: „Tati, není to životní styl, jde o to, kdo jsem. Ale pojďme dál, ať si všichni užijeme hezké prázdniny.“ Nebo: „Nemůžu říct, že s tebou souhlasím, ale říkám, nechme to teď stranou a soustřeďme se na to, abychom si užili dobrou dovolenou.“ A: „Vím, že si myslíš nebo si přeješ, abych.., a oceňuji tvůj zájem. Ale to je citlivé téma a dnes si chci s tebou užít společný čas.“ Nenechte se rozhodit nachytat nebo neberte věci příliš osobně. Změňte téma nebo se zdvořile omluvte.

3. Strategie Nechat to plavat

Nenechte se vyprovokovat nebo vstoupit do konfliktu s problematickým příbuzným. Je nespravedlivé zkazit zážitek z dovolené všem tím, že se necháte zatáhnout do hádky. Je tedy nejlepší nechat některé věci plavat nebo odložit na jiný čas a místo. Existují ale výjimky.

Polyamorie, co to je?

Půjde vám to snadněji, pokud si nebudete brát věci příliš osobně. Připomeňte si, že to ve skutečnosti není o vás. Použijte uklidňující „sebe-prohlášení“ (věci, které si říkáte) a tři hluboké očistné nádechy, abyste se uklidnili. Vlastní prohlášení mohou být věci jako:

  • „Má problém s alkoholem a v opilosti říká zraňující věci. Nejde o mě.“ 
  • „Je staromódní, takže mu dnes dám prostor se vyjádřit, ale budu si myslet své.“ 

Pokud ale očekáváte urážlivé poznámky, můžete si předem připravit vlastní prohlášení („Bude komentovat moji váhu, ale já si připomenu, že mi to vyhovuje a nenechám ho, aby mě tím obtěžoval“).

4. Buddy strategie

Zůstaňte blízko někoho, kdo může sloužit jako nárazník mezi vámi a náročnými členy rodiny a s kým se můžete bavit.

Jak se vypořádat s rodinnými obtížemi během prázdnin?

5. Strategie bezpečné vzdálenosti

Ano, prázdniny jsou sice o rodině, ale mít zdravé hranice může někdy znamenat držet se i stranou. Například se neúčastnit náročných večírků a nenechat se stáhnout k náročným výzvám. Chcete-li zvážit, zda je dovolená pryč skutečně na místě, položte si otázky jako: „Je mé duševní zdraví (nebo střízlivost) dostatečně pevné, abych situaci zvládl? Mám silný podpůrný systém v podobě terapeuta, rodinných příslušníků, přátel nebo romantického partnera? Jaká je moje aktuální míra stresu a potřeba výpadků během prázdnin?

A nakonec se vyhněte přílišnému alkoholu. Schopnost jednat zrale, pečlivě volit slova a překonat svou defenzivu je značně limitována opilostí 🙂

Další zajímavé články

Emoční osamělost
Blog

Emoční osamělost (nejen v létě)

Emocionální osamělost je stav, kdy se cítíte emocionálně odpojení od lidí kolem vás nebo nejste schopni se s nimi spojit na hluboké nebo smysluplné úrovni. Je

Polyamorie, co to je?
Akce

Skupinová terapie úzkosti a deprese (nově Praha 2)

Tyto rozvojové skupiny u nás vedou většinou KBT (kognitivně behaviorální terapie) terapeuti, kteří učí účastníky strategie a techniky, jak se vyrovnat s negativními myšlenkami, obavami

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková

Máme pár poslední míst na září 2022!

Přihláška na skupinovou terapii