Jak prožít dovolenou v klidu a bez hádek?

Průměrna doba čtení

Průměrný počet přečtení

Složitost čtení

Jak přežít prázdniny s rodinou?
Sdílejte s přáteli
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Stanovení hranic během dovolené je důležité pro naše zdraví i vztahy.

Zatímco svátky jsou o dávání, nastavit si hranice během prázdnin zajišťuje zase naše fyzické, emocionální a finanční zdraví. Stanovení hranic může spočívat v tom, že říkáte „ne“ žádostem lidí o vaši pomoc nebo dávání darů, nebo v odmítání pozvání na dovolenou, kterou byste si moc neužili. Nebo návštěvám, které by vás obtěžovali.

Hranice mohou spočívat i ve změně nebo ukončení rodinné tradice, ať to jsou svátky nebo dávání dárků. Totiž některé večírky nebo sváteční události mohou nastavení hranic taky potřebovat. Tam může být náročné čelit a ustát negativní komentáře od druhých. V rámci osobní integrity nebo zmocnění se možná budete muset postavit nepřijatelným slovům nebo reakcím.

Rodinná terapie
Rodinná terapie

Jak si tedy hranice nastavit?

Jedním z klíčů k efektivnímu stanovení hranic bez dramatu a poškození vztahů je asertivní stanovení svých hranic klidným, jednoduchým a přímým způsobem, aniž byste zahanbili nebo obviňovali ostatní (i přestože si někdy myslíte, že si to zaslouží). 

Zde je několik příkladů jednoduchých frází pro nastavení hranic během dovolené:

  • „Rád bych u sebe zase grilovačku uspořádal, jen mám toho teď tolik, že bych potřeboval pomoct s úklidem po akci. Doufám, že pochopíš, že už nemám tolik energie jako dřív.“
  •  „Jsem rád, že jste mě požádal o pomoc, ale bohužel toho mám příliš mnoho a musím to letos předat někomu jinému.“
  • „Tati, už jsme o tom mluvili. Není to volba životního stylu, je to to, kdo jsem, a doufám, že to jednoho dne přijmeš. Ale nemusíš hned teď. Přejděme k jinému tématu, aby naše neshody nezkazily všem dovolenou a mohli jsme si užívat vzájemné společnosti.“
  • „Vím, že je to svobodná země a oceňuji, že máte právo na svůj názor, ale tento jazyk mi je velmi nepříjemný. Nechci kvůli tomu bojovat a kazit nám pohodový čas, takže změňme téma.“ A změňte ho.
  • „Prosím, neříkej mi to. Je mi to nepříjemné, i když to myslíš jako kompliment.“
  • „Prosím, nedotýkej se mě takhle. Nechci být hrubý, ale je to nevhodné a já s tím nesouhlasím.“
  • „Prosím, nedělejte ty vtipy o … před dětmi. Odkoukají to a vyprávění těchto vtipů by je mohlo dostat do problémů ve škole a zranit city jejich přátel.“
  • „Vím, že jsem dělal tuhle práci tak dlouho, jak si kdo pamatuje, ale moje finanční situace mi to už nedovoluje. Vím, že je to konec jedné éry, ale může to být také začátek skvělé nové.“
Jak ukončit toxický vztah?

Pokud se lidé brání vaší hranici, buďte připraveni slušně zopakovat variaci vašeho asertivního prohlášení:

  • „Kéž bych mohl, ale opravdu nemůžu, děkuji za pochopení“
  • „Oceňuji, že to říkáš, taky mě to štve, ale myslím, že bude nejlepší, když o tom nebudeme mluvit, abychom se dobře bavili.“
  • „Ano, chápu, že si nemyslíš, že je to velký problém, ale pro mě ano, takže děkuji, že respektuješ moje přání.“

Stanovte si předně hranice sami se sebou

Mnohokrát to, co opravdu potřebujeme, je stanovit si hranice dovolené sami se sebou. Ti z nás, kteří se běžně dostávají do prázdninových problémů, na sebe berou příliš velkou odpovědnost za prázdninovou pohodu ostatních lidí. Pokud se neřídíte zažitými vzory rodinných dovolených, cítíte se možná sobečtí. 

Smiřujete se s nepřijatelným chováním na prázdninových setkáních, protože nechcete čas znepříjemnit druhým lidem. Náš perfekcionismus ale tímto přispívá k prázdninovému stresu a pracovní zátěži. Zatímco si užíváte prázdniny a přizpůsobujete se příliš druhým, těžko pak ustojíte další pracovní zátěž a povinnosti. 

Doporučuji lidem, aby letos vyzkoušeli experiment. Dávejte jen to, co si skutečně můžete dovolit. Finančně a energeticky. Snižte trochu své standardy, více delegujte, omezte četnost situací, kdy vyhovíte, a úplně opusťte pár svátečních tradic, které vás zatěžují. 

Můžete si tak zdravě nastavit hranice na dovolené, aniž byste si zkazili prázdniny. Většina lidí vás v péči o sebe podpoří. A pokud ne, přejde je to dřív, než se nadějete.

Další zajímavé články

Emoční osamělost
Blog

Emoční osamělost (nejen v létě)

Emocionální osamělost je stav, kdy se cítíte emocionálně odpojení od lidí kolem vás nebo nejste schopni se s nimi spojit na hluboké nebo smysluplné úrovni. Je

Polyamorie, co to je?
Akce

Skupinová terapie úzkosti a deprese (nově Praha 2)

Tyto rozvojové skupiny u nás vedou většinou KBT (kognitivně behaviorální terapie) terapeuti, kteří učí účastníky strategie a techniky, jak se vyrovnat s negativními myšlenkami, obavami

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková

Máme pár poslední míst na září 2022!

Přihláška na skupinovou terapii