Objednat se na terapii

Záchvat úzkosti a jeho projevy

– POKRAČOVAT níže na text –

Záchvat úzkosti a jeho projevy

Sdílejte s přáteli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Úzkost může nastat, pokud se obáváte, že se stane něco špatného: „Nezvládnu to a absolutně se znemožním.“ „Vyhodí mě a bude ze mě troska.“ „Udusím se.“

Úzkost je spojená s dlouhodobým a vysokým stresem a podobně jako pocit strachu zahrnuje fyzické příznaky, jako je svalové napětí, hyperventilace, zrychlený tep apod. Pokud však úroveň stresu a úzkosti přetrvávají po dlouhou dobu, mohou se objevit další problémy, například psychická porucha.

Rychlá fakta o úzkosti:

  • Úzkostný záchvat obvykle zahrnuje strach z nějakého konkrétního scénáře nebo problému, který by se mohl stát.
  • Mezi příznaky patří strach, neklid, nespavost a fyzické příznaky, jako jsou změny srdeční frekvence, změkčený dech, bolest břicha.
  • Úzkost se liší od záchvatu paniky, ale může nastat jako součást úzkosti nebo panické poruchy.
depresivní stavy každý den

Záchvat paniky vs. záchvat úzkosti

Záchvaty paniky se objevují náhle a zahrnují intenzivní a často ochromující strach. Jsou doprovázeny děsivými fyzickými příznaky, jako je bušení srdce, dušnost nebo nevolnost. K neočekávaným záchvatům dochází bez zjevné příčiny, zatímco očekávané záchvaty paniky jsou spouštěny vnějšími stresory, jako jsou například fobie. Záchvaty paniky mohou sice postihnout každého, ale mít více než jeden může být známkou panické poruchy.

Záchvaty úzkosti nejsou klinicky popsány jinak než jako úzkost, která bývá rysem řady běžných psychiatrických poruch. Mezi příznaky patří strach a obvykle úzkost souvisí s očekáváním stresující situace, zkušenosti nebo události. Může se to projevit postupně.

Projevy

Záchvaty paniky a úzkosti se mohou s leckterých příznacích projevovat podobně. Současně můžete zažít úzkost i záchvat paniky. Například můžete pociťovat úzkost při obavách z potenciálně stresující situace, jako je například důležitá prezentace v práci. A když situace nastane, úzkost může vyvrcholit panickým záchvatem.

PříznakyZáchvat úzkostiZáchvat paniky
emocionálníobavy a starosti
bezmoc
neklid
strach
strach ze smrti nebo ztráty kontroly
pocit odloučení od světa (derealizace) nebo sebe sama (depersonalizace)
fyzickébušení srdce nebo zrychlený srdeční rytmus
bolest na hrudi
dušnost
svírání v krku nebo pocit, že se dusíte
sucho v ústech
pocení
zimnice nebo návaly horka
chvění či třes
necitlivost nebo brnění (parestézie)
nevolnost, bolest břicha nebo podrážděný žaludek
bolest hlavy
pocit na omdlení nebo závratě
panická ataka duchovní příčina

Na rozlišení úzkosti a paniky tedy na paměti následující:

  • Úzkost obvykle souvisí s něčím, co je vnímáno jako stresující nebo ohrožující. Záchvaty paniky nejsou vždy vyvolávány stresory. Nejčastěji se vyskytují z čista jasna.
  • Úzkost může být mírná, střední nebo těžká. Například úzkost se může odehrávat v zadní části vaší mysli, když pracujete na svých každodenních činnostech. Na druhé straně záchvaty paniky většinou zahrnují závažné, rušivé příznaky.
  • Během záchvatu paniky převezme tělo autonomní reakci boj-útěk, která je velmi nepříjemná, protože často nemáte kam utéct nebo to situaci vůbec nevyřeší. Fyzické příznaky paniky tak jsou často intenzivnější než příznaky úzkosti.
  • I když se úzkost může postupně rozvíjet, záchvaty paniky obvykle přicházejí náhle.
  • Záchvaty paniky obvykle vyvolávají automatickou úzkostnou myšlenku spojenou s dalším útokem. Bojíte se, že se vám to někdy zopakuje. To může mít vliv na vaše chování, což vás vede k vyhýbání se místům nebo situacím, kde si myslíte, že vám může hrozit záchvat paniky.
traumatický zážitek na celý život

Příčiny

Očekávané záchvaty paniky a úzkost mohou být vyvolány podobnými věcmi. Mezi běžné spouštěče patří:

  • stresující práce,
  • řízení,
  • sociální situace – výsměch, odmítnutí, paralýza ve skupině,
  • fóbie, jako je agorafobie (strach z přeplněných nebo otevřených prostorů), klaustrofobie (strach z malých prostorů) a akrofobie (strach z výšek),
  • připomenutí nebo vzpomínky na traumatické zážitky,
  • chronická onemocnění, jako jsou srdeční choroby, cukrovka, syndrom dráždivého tračníku nebo astma,
  • chronická bolest,
  • vysazení z drog nebo alkoholu,
  • kofein,
  • léky a doplňky,
  • problémy se štítnou žlázou.

Dále můžete prožívat zásadní životní událost nebo jste v režimu, který je pro tělo i psychiku zátěžový:

  • zažívá trauma nebo je svědkem traumatických událostí, ať už jako dítě nebo jako dospělý,
  • prožívání stresující životní události, jako je smrt milovaného člověka nebo rozvod,
  • zažíváte neustálý stres a starosti, jako jsou pracovní povinnosti, konflikty v rodině nebo finanční potíže,
  • žijící s chronickým zdravotním stavem nebo život ohrožující nemocí,
  • mít úzkostnou osobnost nebo poruchu,
  • s jinou poruchou duševního zdraví, jako je deprese,
  • mít blízké členy rodiny, kteří mají také úzkostné nebo panické poruchy,
  • užívání drog nebo alkoholu.
aby bolest skončila

Jak si mohu sám pomoct?

Na prvním místě bych bych vám důrazně doporučila vyhledat šikovného terapeuta, psychologa. Je potřeba zjistit, co můžete udělat pro prevenci a léčbu příznaků souvisejících s úzkostí a panikou. Mít léčebný plán a držet se ho během záchvatu, vám pomůže mít situaci pod kontrolou. Dále během nástupu úzkosti vyzkoušejte jako doplňkový nástroj následující:

  • Pomalu se zhluboka nadechněte. Když cítíte, jak se váš dech zrychluje, zaměřte svou pozornost na každý nádech a výdech. Cítíte, jak se váš žaludek při nádechu plní vzduchem. Při výdechu odpočítávejte od čtyř. Opakujte, dokud se vaše dýchání nezpomalí a mysl nezklidní.
  • Rozpoznejte a přijměte to, co prožíváte. Řekněte si: „Aha, teď mám úzkost. Dobře, s terapeutem jsme vytvořili úzkostný plán, tak jdu na to.“ Pokud jste již zažili úzkost nebo záchvaty paniky, víte, že může být tento stav neuvěřitelně děsivý. Připomeňte si, že příznaky pominou a budete v pořádku. Úzkost vždy skončí.
  • Procvičujte všímavost. K léčbě úzkosti a panických poruch se stále více používají intervence založené na všímavosti. Všímavost je technika, která vám může pomoci uzemnit myšlenky v současnosti. Všímavost můžete procvičovat aktivním pozorováním myšlenek a vjemů, aniž byste na ně reagovali.
  • Používejte relaxační techniky. Relaxační techniky zahrnují řízené snímky, aromaterapii a svalovou relaxaci. Pokud trpíte příznaky úzkosti nebo záchvaty paniky, zkuste dělat věci, které vás uvolní. Zavřete oči, vykoupejte se nebo použijte levanduli, která má relaxační účinky.

Autorka článku

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková

zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, lektor, publicista

Objednejte se

Další zajímavé články

Mgr. Martin Hányš
Terapeuti

Mgr. Martin Hányš

terapeut, poradce Ve své praxi se zaměřuji na práci s dětmi, dospívajícími a dospělými lidmi. Vystudoval jsem VŠ se specializací na problémové děti a absolvoval

Bc. Hana Štěpánková
Terapeuti

Bc. Hana Štěpánková

terapeut, poradce Jsem si jistá, že každý je expertem na vlastní život. Jen se někdy vytratí radost, jistota a důvěra v sebe sama. Já nabízím bezpečné prostředí

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková