Strach

Průměrna doba čtení

Průměrný počet přečtení

Složitost čtení

Sdílejte s přáteli
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Strach je jednou ze základních emocí, která hraje důležitou roli při udržování bezpečí, protože nás mobilizuje, abychom zvládli potenciální nebezpečí. Strach vzniká s hrozbou újmy, ať už fyzické , emocionální nebo psychologické, skutečné nebo domnělé.

Když jsme schopni se s hrozbou vyrovnat, strach se tím zmenší nebo odstraní. Alternativně, když jsme bezmocní snížit hrozbu újmy, strach to zesílí.

Funkce strachu

Univerzální funkcí strachu je předcházet škodám nebo je redukovat. 

Okamžitá hrozba újmy zaměřuje naši pozornost a mobilizuje nás, abychom se s nebezpečím vyrovnali. Tímto způsobem nám může strach zachránit život. Donutí nás okamžitě reagovat, aniž bychom na to museli zapojit mysl (např. uhnout jedoucímu automobilu). Evoluční přednastavené akce strachu zahrnují boj, útěk a zmrazení.

mám strach

Reakce na strach v nás samotných

Jako nás strach může okamžitou reakcí zachránit, jindy může člověka držet v pasti. Zatímco některým lidem připadá strach téměř netolerovatelný a emocím se za každou cenu vyhýbají, jiní zažívají potěšení z pocitu strachu a hledají ho (např. sledují horor).

Reakce na strach u ostatních

Strach u druhých vyvolává reakci sblížení, ochránit oběť. Jde o rozvinutou schopnost soucitu, respektovat a trpělivě uklidňovat někoho, kdo se bojí něčeho, čeho se nebojíme (většina z nás takové obavy odmítá). Nepotřebujeme pociťovat strach jiného člověka, abychom mu mohli pomoct a pochopit, co potřebuje.

Další zajímavé články

Emoční osamělost
Blog

Emoční osamělost (nejen v létě)

Emocionální osamělost je stav, kdy se cítíte emocionálně odpojení od lidí kolem vás nebo nejste schopni se s nimi spojit na hluboké nebo smysluplné úrovni. Je

Polyamorie, co to je?
Akce

Skupinová terapie úzkosti a deprese (nově Praha 2)

Tyto rozvojové skupiny u nás vedou většinou KBT (kognitivně behaviorální terapie) terapeuti, kteří učí účastníky strategie a techniky, jak se vyrovnat s negativními myšlenkami, obavami

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková

Máme pár poslední míst na září 2022!

Přihláška na skupinovou terapii