Pozor na prázdninovou rozvolněnost, zhoršuje úzkost a depresi

Průměrna doba čtení

Průměrný počet přečtení

Složitost čtení

Pozor na prázdninovou rozvolněnost, zhoršuje úzkost a depresi
Sdílejte s přáteli
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Pro děti, dospívající a vysokoškoláky je léto spojeno se svobodou od školy a pozitivními emocemi. Léto však může být také obdobím, kdy je třeba se některým duševním problémům věnovat více než obvykle.

Má vaše dítě ADHD?

Například rodiče dětí s ADHD se nás na terapiích často ptají, zda by měli stále užívat své léky na poruchu pozornosti s hyperaktivitou. Stimulancia jsou často předepisována během školního roku, ale v závislosti na závažnosti základní ADHD je na zvážení, zda si během prázdnin medikaci nechat upravit. Je ale potřeba si uvědomit, že kombinace neléčených příznaků ADHD spolu s méně strukturovanými letními dny může být pro děti a jejich rodiče velmi problematická. Kromě symptomů pozornosti, které se zhoršují, mohou děti zažít změny nálady, včetně úzkosti a podrážděnosti.

Škola může poskytnout konzistentní rozvrh, který může být lepší pro děti s určitými duševními chorobami. Potenciální nestrukturovaná povaha léta se může u těchto dětí projevit úzkostí či depresí.

Pozor na prázdninovou rozvolněnost, zhoršuje úzkost a depresi

Dětem a rodičům může proto prospět, když si na začátku léta sednou a pohovoříme o společných cílech a očekáváních. Naplánujte si, že se budete pravidelně navzájem kontrolovat a během otevřené nedefenzivní diskuze si promluvte o jakýchkoli změnách v chování nebo obavách z špatné nálady.

Další doporučení je „Jdi ven a užij si léto“. Pokuste se omezit množství času online, sledování televize nebo hraní videoher. Buďte aktivní, dopřejte si dostatek spánku a pohybu. Pokud budou vaše děti brát medikaci i přes léto, ujistěte se, že je berou pravidelně. Léto je zkrátka méně strukturované, takže dodržování nemusí být tak konzistentní, což má za následek zhoršení psychického stavu. Důležité: vždy si promluvte se svým lékařem, než přerušíte nebo snížíte dávky léků.

Komunikace je klíčová pro zdravé vztahy i udržení životní kvality. Domnívám se, že nejdůležitějším aspektem mezi rodiči a dětmi v letních měsících je vytvořit jasnou a respektující komunikaci, aniž by se kterákoli strana bránila nebo měla pocit, že je nevyslyšena. Příležitostná malá diskuse může být vše, co je potřeba, abychom se v létě vyhnuli velkým problémům.

Potýkáte se s depresí?

Pokud máte v rodině depresi, během léta může být výraznější. Zjistilo se, že deprese způsobená osamělostí se v létě často zvýrazní. Nepřicházíme tolik do styku se spolužáky a kolegové odjíždějí na dovolenou. Zejména pro mnoho mladých lidí je léto mnohem méně strukturovaným obdobím roku než jakékoli jiné období.

Jak se projevuje anorexie?

Problémy s úzkostí mohou také vyplout na povrch. Často zjišťujeme, že problémy založené na úzkosti se stávají zjevnými částečně kvůli nedostatku struktury. Ačkoli většina mladých lidí tvrdí, že toto je roční období, na které se nejvíce těší, mnozí se stávají apatickými a podrážděnými kvůli nedostatku strukturované aktivity.

Řešením těchto problémů je zajistit si během léta poněkud konzistentní strukturu. Může to zahrnovat účast ve sportu, hře, táboře nebo jiném klubu, dobrovolnické činnosti nebo práci. Dětem se daří lépe, když jsou součástí něčeho. Jsou šťastnější, méně neklidní a více motivovaní. Léto také představuje jedinečnou příležitost pro mladé lidi, aby prozkoumali své silné stránky a zájmy, a příležitost, která je pro ně během velmi strukturovaného školního roku méně otevřená.

Dospělí mohou v létě pociťovat stejné duševní problémy jako děti, zejména deprese a úzkost. Dospělí v depresi si například více uvědomují míru, do jaké jsou ostatní během léta sociálně propojeni, a to může posloužit k zesílení deprese. Mnoho dospělých mi také říká, že ačkoli chtějí být aktivnější, brání jim v tom omezení vyplývající z práce a jiných povinností. To může také přispět k pocitům deprese a úzkosti.

Pozor na prázdninovou rozvolněnost, zhoršuje úzkost a depresi

Web National Alliance on Mental Illness popisuje, že někteří lidé mohou skutečně během léta zažít sezónní afektivní poruchu (SAD). SAD je charakterizována depresivními epizodami, které se vyskytují v určitých obdobích roku (typicky během zimy). V případě sezónní afektivní poruchy, která se vyskytuje během léta, bývají příznaky úbytek hmotnosti, minimální chuť k jídlu, úzkost, podrážděnost a nespavost. K tomu mohou někteří dospělí s bipolární poruchou zažít část mánie právě na jaře či v létě.

Bohužel během léta se mohou dílčí psychické potíže (jako je agorafobiezávislosti a nutkání . častější deprese a sezónní afektivní porucha) vyskytovat častěji.

Když mají lidé nějaký směr a řád, jejich mysl zůstává zaměstnaná a nuda není tak převládajícím problémem. Naproti tomu přechod z extrémně zaneprázdněného stavu do přehlcení může způsobit, že tato nuda vyústí v mírné nebo v některých případech těžké formy deprese. Jakmile se neléčí, lidé (zejména dospívající a vysokoškolští studenti) přechází k automedikaci drogami nebo alkoholem, aby se jednoduše cítili lépe. To platí i pro sezónní afektivní poruchu – někteří možná nechtějí být venku a naopak se izolují, což vede k izolačnímu chování a depresivnímu stavu.

Prázdninová doporučení pro věkové skupiny

Děti: Nastavit si setkání s ostatními dětmi nebo je poslat do programu denní péče, kde se věnují venkovním aktivitám. Může to zaměstnat jejich mysl a pomoci se socializací. To je klíčem k zabránění izolujícímu chování později v životě.

Pozor na prázdninovou rozvolněnost, zhoršuje úzkost a depresi

Dospívající: Mít letní brigádu na částečný úvazek je to nejdůležitější, co mohou udělat pro ochranu svého duševního zdraví. Naučí se důležitost pracovní etiky, vydělají peníze (které pak mohou utratit za zábavné aktivity) a zabrání nudě.

Vysokoškolští studenti: Absolvování stáže nebo pokračování v práci na svých vzdělávacích cílech je udrží soustředěné a motivované, což zabrání depresi a dalšímu škodlivému chování.

Bohužel tyto návrhy nemusí vždy fungovat a v takovém případě je nejlepší vyhledat odborníka na duševní zdraví, aby se případné problémy s duševním zdravím nezhoršovaly.

Pro dospělé může být nešťastné uvíznout v práci, když je nádherné počasí. To může být jen další spouštěč deprese a jiných duševních chorob. Dospělí potřebují řádně využít své prázdninové dny, aby se měli na co těšit a mohli zažít letní počasí i v jiných dnech než o víkendu. Udělejte si o víkendu čas na venkovní aktivity a zahajte cvičební program.

Další zajímavé články

Emoční osamělost
Blog

Emoční osamělost (nejen v létě)

Emocionální osamělost je stav, kdy se cítíte emocionálně odpojení od lidí kolem vás nebo nejste schopni se s nimi spojit na hluboké nebo smysluplné úrovni. Je

Polyamorie, co to je?
Akce

Skupinová terapie úzkosti a deprese (nově Praha 2)

Tyto rozvojové skupiny u nás vedou většinou KBT (kognitivně behaviorální terapie) terapeuti, kteří učí účastníky strategie a techniky, jak se vyrovnat s negativními myšlenkami, obavami

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková

MÁME TU PRO VÁS TAKÉ

test ADHD

Test je zdarma.
Odpovězte prosím na níže uvedené otázky. Zakroužkujte vždy odpověď, která nejlépe popisuje, jak jste se za posledních 6 měsíců cítili a chovali. 

Máme pár poslední míst na září 2022!

Přihláška na skupinovou terapii