Mám strach z koronaviru. Nespím a nemůžu se nadechnout. Pomozte!

Dotaz:

Dobrý den,

už nevím, co dělat. Co se tu objevil koronavirus, není mi dobře. Jsem zoufalá a už týden se nemůžu pořádně nadechnout. Dusí mě to a moc nespím. Myslím si, že příčinou je situace, která se děje kolem nás. Panuje strach z toho, co bude – o rodinu, práci. Nejsem si vůbec jistá, jak to doma zvládneme. Bojím se, že nebude dostatek peněz. Potřebujeme s manželem vydělávat a zaopatřit rodinu. Poradíte mi co dělat, abych mohla zase normálně dýchat? Potřebovala bych na chvíli přestat myslet na ty hrůzy kolem. Děkuji moc za odpověď.

Odpověď na dotaz:

Dobrý den,
děkuji vám za důvěru. Události kolem koronaviru jsou pro všechny z nás nové. Doposud jsme podobnou situaci nezažili a chápu, že je to pro vás obtížné. Stres nepochybně může zvyšovat i izolace a doporučení nevycházet mezi lidi.

Z vašeho popisu je zjevné, že zažíváte úzkost. Úzkost vzniká při nadměrném stresu a souvisí s úzkostnými, katastrofickými myšlenkami, které vyvolávají i fyzické projevy (zrychlený tep, dýchání, pocit tíhy na prsou, v břiše, …).

Čím si můžete být v těchto nejistých časech určitě jistá, že vaše úzkostné myšlenky jsou z většiny naprosto nereálné. Nejen vaše. Každá úzkostná, která kohokoliv z nás pronásleduje, neodpovídá realitě a je falešná. Konstruuje ji váš mozek, protože je pravděpodobně už dlouhá léta zvyklý takhle fungovat. Pravděpodobně to není poprvé, kdy se bojíte budoucnosti a děsí vás, že nevíte, jak to bude. Ano stát se může sice cokoli, ale k úzkosti je potřeba přistupovat s vědomím, že je přehnaná. Stav, který popisujete, je zcela adekvátní v situaci bezprostředního ohrožení, jako je čelit ohrožení života, smrtelnému napadení aj. To, že takto reagujete v souvislosti s pandemii, je reakce na nesjitotu a stav, kdy něco nemáte pod kontrolou. Neznám vás, ale zkusme předpokládat, že potřebujete mít pravděpodobně pár věcí ve svém životě pod kontrolou a pokud tomu tak není, přichází úzkost. Obecně je fyziologický projev, který během úzkosti nastává, obranou. Chrání nás, abychom přežili, ale ve skutečnosti vás vlastně ochraňuje až příliš a právě to plodí přehnané scénáře.

Nyní bych Vám dala pár praktických rad:

  1. Tišit mediální hlad maximálně 90 minut denně. Více času může působit na stresovou hladinu organismu.
  2. Kvalitní spánek, neponocovat;
  3. Kvalitní strava – úzkost a strach vyvolávají lačnost po cukru a soli;
  4. Vyhýbat se návykovým a toxickým látkám.
  5. Cvičit – úzkost způsobuje nával energie, kterou potřebujeme spálit; zapněte si cvičení na Youtube nebo skákejte pět minut přes švihadlo; Netrapte se tím, co nemáte v rukách a zaměřte se na to, co ovlivnit můžete.
  6. Během dne se několikrát zastavte a pravděpodobně si všimnete, že dýcháte mělce. Několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte.
  7. Neizolujte se. Volejte si s přáteli, partnerem, rodinou.
  8. Pomáhejte těm, kteří to potřebují. Šijte roušky, nakupte babičce, kdy hledíte na její i své bezpečí.

Sice nás nedávno zasáhla krize, nicméně každá krize je vyvrcholením něčeho, co již nemohlo nadále fungovat a po krizi vždy přichází nový lepší začátek. Funguje to tak ve všech oblastech – ve vztazích, v ekonomice, v práci. Díky koronaviru se vracíme konečně po dlouhé době zpět ke zdravým hodnotám – pomoc blízkému člověku, soudržnost, podpora. Můžeme odpočívat a být v kontaktu s rodinou. Najednou  se svět zastavil a my nemusíme nikam pospíchat a máme čas na sebe, i když v nestandardních podmínkách. 

Každá krize má vždy začátek i konec. A i kdyby krize ohrozila Vaši práci, Vaše schopnosti Vám zůstanou a najdete jiný způsob živobytí. Vše bude zase v pořádku a život zase pojede naplno, svět si jen potřeboval trochu odpočinout od toho všeho výkonu a shonu. Brzy se opět kola každodennosti rozpohybují a zase najedeme do rychlejšího tempa. Zkuste se věnovat věcem a lidem, na které jste neměla čas. Brzy bude toho času opět o něco méně. Žijte naplno, zkuste jen nepřežívat a nečekat.

Přeji vám i manželovi zdraví a vnitřní klid.


Pokud se v tíživé situaci nacházíte již delší dobu, zvažte náhled nestranného odborníka. Konzultace s našimi psychology a poradci probíhá osobně či online.

Mgr. et Mgr. Bc. ŠÁRKA ČERVINKOVÁzakladatelka poradny, psycholožka, terapeutka, spisovatelka, publicistka a lektorka


Kontaktujte Šárku a do 24 hodin se vám ozve zpět

Upozornění: Zveřejněný text vychází z osobních zkušeností a z psychologicko-terapeutické praxe s klienty. Obsah má pouze informativní hodnotu. Nenahrazuje lékařskou péči a s ohledem na specifika a individualitu každého jedince je třeba se o svých potížích poradit se svým lékařem nebo vyhledat odbornou pomoc.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *