Objednat se na terapii

Několik léků a bylin na menopauzální úzkost

– POKRAČOVAT níže na text –

Sdílejte s přáteli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Dotaz

Dobrý den,

posledních pár měsíců mně trápí stavy nervozity a strachu a taky jako bych neměla energii jako dřív. Jsou dny lepší a horší. Podle gynekologa mi začíná menopauza a tyto stavy můžou způsobovat hormony. Je to ale občas až nesnesitelné. Dva měsíce jsem užívala třezalku. Zpočátku mi bylo líp, ale teď jako by přestala působit. Šla jsem za obvodním lékařem a ten mi předepsal Zoloft 50 mg. Mám z těchto léků trochu respekt a taky trochu strach z vedlejších účinků.

Je možné, že mi tyto problémy, opravdu způsobuje kolísání hormonů? Před dvěma měsíci mi gynekolog předepsal antikoncepci s vyšším obsahem hormonů, než jsem měla dřív. Taky jsem si koupila přírodní přípravek Menoxin. Ten užívám zatím týden.

Nemám žádné problémy ani doma ani v práci. Chci se cítit v pohodě jako dřív. Ještě jedna věc v červenci jsem si nechala předepsat adipex a po něm jsem měla asi 24 dní velké psychické potíže úzkost a bolest na hrudi. Vysadila jsem ho po pěti dnech užívání a po asi 10 dnech stavy ustaly. Někdy je mi úplně dobře a z to mám celé hodiny pocit nervozity a někdy i strachu bez důvodu.

Předem děkuji za názor a odpověď.

Názor psychologa

Dobrý den,

děkujeme za důvěru, že jste napsala. Zmiňujete v dotazu řadu léků na předpis, každý u jiného lékaře. Přiznám se, že jsem z toho trochu nervózní, protože léky v různých kombinacích, společně s bylinami mohou v těle způsobit paseku. Je zde také důležitá vaše medikamentní anamnéza, tzn. jaké léky jinak berete, brala jste, jak dlouho, množství atd. Stejně tak i já nejsem lékař, mám doporučení správné medikace pouze omezené znalosti.  Proč vám Adipex uškodil, může být, trpíte-li mírnou hypertenzí. 

Mezi vážnějšími symptomy menopauzy se skutečně mohou objevit i menopauzální úzkosti. V prvé řadě se domnívám, že je třeba, aby váš gynekolog spolupracoval s lékařem, který vám předepisuje léky na úzkost. Správně by to měl být psychiatr, tedy odborník na psychofarmaka. Mezi praktickými lékaři je jen pár zasvěcených, kteří se vyznají, většina ale může mít v psychiatrických příznacích nedostatečnou odbornost. Uvidíte, zda vám menoxin bude dělat dobře – měl by snížit únavu a vyčerpání. Na menopauzální úzkost nemusí být tak účinný. 

Tedy mé doporučení: dostat své léky pod kontrolu. Každý lék, bylinu konzultovat se svým gynekologem a psychiatrem. Jste v období hormonální nestability – nesprávná medikace může váš stav ještě zhoršit. O to více potřebujete vhodnou medikaci, která bude určena vám na míru a vzájemně se jednotlivé léky a byliny budou podporovat s cílem snížení příznaků menopauzy. 

Držím palce a ať je brzy lépe.

Další zajímavé články

Mgr. Martin Hányš
Terapeuti

Mgr. Martin Hányš

terapeut, poradce Ve své praxi se zaměřuji na práci s dětmi, dospívajícími a dospělými lidmi. Vystudoval jsem VŠ se specializací na problémové děti a absolvoval

Bc. Hana Štěpánková
Terapeuti

Bc. Hana Štěpánková

terapeut, poradce Jsem si jistá, že každý je expertem na vlastní život. Jen se někdy vytratí radost, jistota a důvěra v sebe sama. Já nabízím bezpečné prostředí

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková