Máte někdy ve vztahu pocit, jako byste to nebyli vy?

Průměrna doba čtení

Průměrný počet přečtení

Složitost čtení

Sdílejte s přáteli
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ve vztazích se nám často zrcadlí nevědomá psychologická schémata, která odpovídají přesvědčením a postojům, které máme každý sám k sobě, k druhým lidem i okolnímu světu. Tato schémata se nám mohou nekontrolovaně a nevědomě spouštět v průběhu každodenních událostí. V těchto momentech je naše mysl ohraničená v mezích vzorce, podle kterého se v danou chvíli chováme, myslíme a vnímáme. Tady jsou:

[1]

ROZHNĚVANÉ DÍTĚ

Impulzivní jednání, kdy vyjadřujete hlavně zlost způsobem, který je nepřiměřený. Cílem je dosáhnout nějaké potřeby – pochopení, uznání aj. Jako rozhněvané dítě můžete druhé shazovat, zneužívat či manipulovat. Někdy jednáte žárlivě, vztahovačně, útočně či majetnicky.

[2]

ZRANĚNÉ DÍTĚ

Také opuštěné či bezmocné dítě. V naplnění svých potřeb se cítíte bezmocně. Idealizujete si partnera nebo pečovatele a dosazujete ho do role zachránce. Postupně ale začnete docházet k závěru, že vám stejně nepomůže. Následně přichází pocit bezradnosti, ohrožení, slabosti a máte tendence se izolovat. Cítíte se nemilovaní.

[3]

HYPERKOMPENZÁTOR

Jste vůči lidem ochotný, , snaživý, překypujete pílí dosáhnout výkonů, zařídit, být nepostradatelný a perfektní. Pravděpodobně jste v minulosti zažili něco emočně bolestného. Uvažujete o sobě jako o někom, kdo je slabý, ne dost dobrý a aby vás druzí přijímali, musíte být schopný a silný. S druhými soupeříte. Maskujete strach silnými výroky typu „příště mu to natřu“. Extrémně toužíte po přijetí od druhých. Někdy použijete i chválu, abyste byl oblíbený.

[4]

ODTAŽITÝ OBRÁNCE

Snažíte se vyhýbat svým emočním traumatům a bolestem. Nepřipouštíte si problémy, potřebujete na druhé působit „v pohodě“. Přitom vás velké úsilí stojí potlačit své naléhavé potřeby a pocity (např. bezmoc, hněv, strach). Vytváříte si od druhých i od sebe odstup. Je těžké se k vám dostat blíž. Může se dít, že nadužíváte léky, alkohol, sebepoškozujete se či přejídáte. Jste smířen s tím, že se nic nezmění a život bude dál náročná zkouška, kterou musíte ustát..

[5]

KRITIZUJÍCÍ RODIČ

Jako kritizující rodič jste na sebe hodně přísný a kritizujete / trestáte za chybí, selhání, pocity či potřeby. Potřebujete být perfektní a často cítíte vinu, stud, pocit nedostatečnosti, nemáte se rádi. Chcete být někým jiným. Pravděpodobně jste někdy měli myšlenky na sebepoškozování nebo jste je i realizovali. Někdo si škodí řezáním, drogami, necháváte si ubližovat od druhých aj. Objevuje se u lidí, kteří jsou z dětství tzv. nedomazlení.

Pokud jste se poznali ve více scénářích, není to nic neobvyklého. V různých situacích se mohou spustit různé role. Příčinu hledejme z velké části v zážitcích a zkušenostech v minulosti, jež utvářejí základ, kolem kterého se tvoří naše dospělá vztahová schémata.

Další zajímavé články

Emoční osamělost
Blog

Emoční osamělost (nejen v létě)

Emocionální osamělost je stav, kdy se cítíte emocionálně odpojení od lidí kolem vás nebo nejste schopni se s nimi spojit na hluboké nebo smysluplné úrovni. Je

Polyamorie, co to je?
Akce

Skupinová terapie úzkosti a deprese (nově Praha 2)

Tyto rozvojové skupiny u nás vedou většinou KBT (kognitivně behaviorální terapie) terapeuti, kteří učí účastníky strategie a techniky, jak se vyrovnat s negativními myšlenkami, obavami

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková

Máme pár poslední míst na září 2022!

Přihláška na skupinovou terapii