Jak se dostat z depersonalizace?

– POKRAČOVAT níže na text –

Jak se dostat z depersonalizace?

Sdílejte s přáteli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Depersonalizace je nesmírně děsivý stav, kdy máte pocit, že se na svůj život díváte z pohledu třetí osoby. Jako byste žili ve filmu. Jakoby vaše slova vycházela z cizích úst. Díváte se do zrcadla a necítíte se sebou spojení.

Život s DP je prost drobných radostí. Mizí láska a náklonnost k blízkým lidem a postupně si začnete dělat starosti, že to nikdy nezmizí. Toužíte se jednoho dne probudit a tohle už nikdy nezažít. 

To se bohužel nestane. Potřebujete se z depersonalizace začít okamžitě léčit. Chce to čas a úsilí. Zejména je potřeba učinit změny ve způsobu, jak svou DP i svůj život chápete.

Jak se dostat z depersonalizace
Jak se dostat z depersonalizace

Pochopte, jak funguje depersonalizace

Ve stavu odosobnění cítíte silný pocit nebezpečí. Přestože je tento pocit subjektivně opravdu děsivý, reálně vám žádné nebezpečí nehrozí. Ve skutečnosti se jedná o obranný mechanismus na nadměrný stres, trauma či jiné zátěžové okolnosti.

Přesná příčina depersonalizace není známa, nicméně jedno vysvětlení se týká  atypické funkce tělního autonomního nervového systému (ANS), který reguluje například srdeční tep, hlad a průtok krve. Vysoce stresové situace aktivují sympatický nervový systém těla (SNS), součást ANS, čímž jsme ve střehu a aktivní. SNS je zodpovědná za reakci „bojuj nebo uteč“.

Taková reakce je z evolučního hlediska velmi cenná. Nicméně lidé s DP nemají proti čemu bojovat a z čeho utíkat. Místo toho může vaše zvýšená excitace vést k disociaci nebo  narušení fungování mozku, abyste  se emocionálně distancovali od život ohrožující situace. Vaše mysl se vypne, aby se chránila před zahlcením. V tomto stavu se však cítíte odpojeni od svého prostředí a lidí kolem nás.

Zkušenosti spojené s odosobněním mohou být extrémně nepříjemné, ale v konečném důsledku nejsou hrozbou pro váš život. Váš systém tělo-mysl dělá jen to, k čemu je určen: zajistit si přežití

jak se dostat z depersonalizace

Změňte způsob, jak na depersonalizaci reagujete

Nebojujte s tím. Boj vaše stavu udržuje a navyšuje.

Pokud bojujete se symptomy DP, udržuje vás to ve stresovém stavu, který může způsobovat navyšování míry depersonalizace. Zkuste porozumět tomu, že se vaše mysl nadále snaží chránit a tak jsou opakovaně spouštěny obranné mechanismy, které vás udržují v odosobnění. Reakcí „bojuju s DP“ se ale dostáváte do smyčky – stres, odosobnění, více stresu, více odosobnění atd.

Abyste tento cyklus přerušili, musíme s ním přestat bojovat. Ve skutečnosti byste měli udělat opak: přijmout a dokonce se těmto pocitům odevzdat. Ne se v nich topit, navyšovat je, ale nechat je plout tak, jak se dějí. 

Pravděpodobně se bojíte, že pokud nebudete se symptomy bojovat, zcela se vás zmocní a už se nikdy neuzdravíte. Takhle ale DP nefunguje. Přijetí DP nevede ke stresu. Pokud se vám podaří se zklidnit, váš organismus už nebude mít potřebu se distancovat a depersonalizovat. A to je jediná cesta jak se vyléčit.

jak se dostat z depersonalizace

Vést vyvážený život

Abychom co nejvíce snížili úroveň stresu, měli bychom se snažit vést vyvážený život.  Vyrovnaný život spočívá v následujícím:

  • být aktivní,
  • dostatečně odpočívat,
  • jíst zdravě,
  • dodržovat rutinu.

Nezůstávejte kvůli depersonalizaci v pokoji zavřený celý den. Chcete-li se znovu cítit normálně, dělejte normální věci. Jinak to nepůjde.

Tento proces vás neuzdraví ze dne na den a budete narážet na překážky, kdy budete mít pocit, že začínáte znovu a znovu. Váš systém tělo-mysl ale potřebuje čas na obnovu a my mu musíme tento čas dát.

Uzdravení z DP vyžaduje změnu vaše chápání samotné poruchy poruchy: není to váš nepřítel. Naopak vás učí podívat se na svět konečně jinak – jak jste doposud nebyli schopní. 

Objednejte se na léčbu depersonalizace

V poradně se na depersonalizaci specializujeme. Vyplňte formulář a brzy se vám ozveme zpět.

Autorka článku

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková

zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, lektor, publicista

Objednejte se

Další zajímavé články

Mgr. Martin Hányš
Terapeuti

Mgr. Martin Hányš

terapeut, poradce Ve své praxi se zaměřuji na práci s dětmi, dospívajícími a dospělými lidmi. Vystudoval jsem VŠ se specializací na problémové děti a absolvoval

Bc. Hana Štěpánková
Terapeuti

Bc. Hana Štěpánková

terapeut, poradce Jsem si jistá, že každý je expertem na vlastní život. Jen se někdy vytratí radost, jistota a důvěra v sebe sama. Já nabízím bezpečné prostředí

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková