Ulcerózní kolitida, její příznaky a psychosomatika

jak se zbavit průjmu přírodní cestou

U pacientů s ulcerózní kolitidou se může objevovat široká škála příznaků a komplikací, od bolesti konečníku, krvácení až po úbytek hmotnosti, vředy na kůži, bolesti kloubů a dokonce i problémy s ledvinami a játry. Duševní problémy nebývají u lidí trpících ulcerózní kolitidou nijak vzácné. Za prvé život s nemocí přináší mnohé výzvy, za druhé mohou vést k negativním myšlenkám, které prohlubují depresivně-úzkostné stavy.

Ulcerózní kolitida má souvislost s depresemi a úzkostmi

Ve studii publikované v roce 2015 v Permanente Journal vědci zjistili, že 82% lidí s ulcerózní kolitidou byla diagnostikována duševní porucha, a to ve srovnání s 54% obecné populace ve studii. Zároveň je důležité, že tyto poruchy byly častěji diagnostikovány ještě před ulcerózní kolitidou než až po ní, zejména u žen.

Dále studie publikovaná v květnu 2019 v časopise Journal of Clinical Medicine zjistila, že riziko deprese a úzkosti se po diagnóze ulcerozní kolitidy zvyšuje. To může být dáno komplikacemi, které nemoc přináší. Zejména je řeč o frustraci, smutku nebo stažení se, které vedou až k izolaci. Lidé s touto nemocí se mohou obávat konkrétních situací, které souvisí s průjmem nebo bolestí ve společnosti či na veřejném místě. Tyto zážitky a nepohody mohou vyvolávat úzkost nebo vést k izolaci. Mohou pak následovat pocity osamělosti, zoufalství a přispět tak k depresi.

Jak zachránit vztah po rozchodu

Zároveň bych se ještě vrátila k předchozí studii, jejíž závěry podporuje následující studie. Jak je uvedeno v přehledovém článku publikovaném v časopise Gastroenterology Research and Practice, zdá se, že existují důkazy, že deprese i úzkost se častěji objevují právě u jedinců, u nichž se později vyvine ulcerózní kolitida, než v běžné populaci. Tato souvislost se jeví poměrně silná, zejména pokud jsou duševní stavy diagnostikovány jen krátce před ulcerózní kolitidou. Znamenalo by to, že deprese a úzkost mohou přispívat ke vzniku ulcerózní kolitidy a zároveň propuknutí nemoci vede k nárůstu úzkosti. Stává se z toho začarovaný kruh.

  • V řadě průzkumů bylo prokázáno, že psychologický stres zvyšuje propustnost střev, což může snižovat účinnost slizniční výstelky jakožto bariéry proti různým škodlivým látkám.
  • K tomu existují i důkazy, že stres může změnit aktivitu cytokinů, molekul v imunitním systému, které mohou hrát roli při vzniku ulcerózní kolitidy a jejího zánětu.
  • Podle recenze zveřejněného v březnu 2015 v Klinické a experimentální gastroenterologii mohou zánětlivé cytokiny hrát roli i při nástupu duševních potíží a přispívat k úzkosti, jakmile jejich hladina vzroste v důsledku zánětu střev.
  • Užívání steroidů k léčbě příznaků ulcerózní kolitidy také může přispívat k pocitu stresu a úzkosti.
  • A konečně: úzkost může mít za následek silnější vnímání příznaků ulcerózní kolitidy – což způsobuje nárůst psychických potíží.

Psychické potíže

Pokud trpíte ulcerózní kolitidou a pozorujete na sobě následující příznaky, pravděpodobně se u vás projevila úzkost a deprese a je nezbytné vyhledat odborníka:

bolest na hrudi a stres
  • Náhlé strachy nebo paniky.
  • Častá paralyzující nervozita nebo úzkostné pocity (po dobu alespoň 6 měsíců).
  • Pocit úzkosti nebo nepohodlí v přítomnosti druhých lidí.
  • Opakující se sny nebo noční můry o traumatických událostech.
  • Vyhýbání se zmínkám traumatických událostí.
  • Cítíte se beznadějně, bez zájmu a motivace (alespoň 2 týdny).

V této fázi není psychiatrická konzultace nezbytně nutná, doporučuje se ale poradit se s praktickým lékařem nebo gastroenterologem. Pokud jste ale už ve fázi, kdy trpíte vážnými emocionálními obtížemi nebo hledáte nové cesty jak se s nemocí vyrovnat, může vám pomoci návštěva psychologa nebo psychiatra. V takovém případě se doporučuje pravidelná kombinace následujících nástrojů:

  • psychoterapie alespoň 1x týdně,
  • každodenní relaxace, svalová relaxace,
  • léky.
probiotika

Příběh mého klienta z terapie, který trpí ulcerozní kolitidou

„Před diagnózou ulcerozní kolitidy jsem se svojí úzkostí nic moc nedělal. Z mého pohledu to nebylo nic hrozného. Byl jsem třeba nervózní v situacích, kdy jsem měl prezentovat před třídou, ale po chvíli to přešlo. Ovšem úzkost ve spojení s chronickým onemocněním, to je něco jiného, zejména když je ulcerózní kolitida tak nepředvídatelná.

Po stanovení diagnózy jsem se začal neustále obávat, jak budu s tímto chronickým stavem žít. Takhle nemoc je tak nepředvídatelná a nevěděl jsem, kdy budu potřebovat si odskočit, jaké jídlo je v pořádku a jak dané jídlo ovlivní můj den.

Stres a úzkost mohou tuhle nemoc zhoršovat. Kdykoli jsem se začal bát, objevila se bolest břicha, nevolnost a únava, což patří mezi charakteristické příznaky UC.

Jak zachránit vztah po rozchodu

Takhle jsem fungoval dva roky, než jsem toho začal mít dost a domluvit jsem si konzultaci se svým praktikem. Začal jsem brát léky proti úzkosti a navštěvovat terapeuta. Vedle toho jsem začal aplikovat relaxaci a zajímat se o další cesty, jak s úzkostí pracovat. Nejenže jsem objevil několik dobrých tipů, ale pomohlo mi to si uvědomit, že mým problémem jsou myšlenky. Ke zvládání úzkosti mi pomáhá těchto pět strategií:

  1. Promluvte si s terapeutem. Je tak důležité nenechávat si negativní nebo škodlivé myšlenky kolem nemoci pro sebe. Pokud máte špatný týden a příznaky vám zase den komplikují, rozhovor s někým nezávislým vám udělá dobře. Můj terapeut mi nabízí dobré cesty, jak své příznaky lépe zvládat. Doporučuje procvičovat uklidňující techniky, jako jsou meditace, jóga a hluboké dýchání.
  2. Cvičit pravidělně. Pokud jste schopni cvičit, doporučuji dostat svou denní dávku endorfinů z fyzické aktivity. Ve dnech, kdy se necítím dobře, mi pomalá 10 až 15 minutová procházka venku . Vyčistí to mysl a sníží bolest z břišních křečí. Jindy chodím běhat a posilovat tělo. Pomáhá mi to zvýšit sebevědomí, že jsem silnější než moje nemoc a cítím se potom moc dobře.
  3. Číst. Dobrá četba mi pomáhá odvrátit mysl od všeho, co mě znepokojuje nebo trápí. Je to jak dovolená pro mozek, který jindy pořád produkuje negativní scénáře. Zaměřte se někdy i na jiné příběhy, než je ten váš. Nechte se vtáhnout do detektivky nebo zajímavé autobiografie.
  4. Luštěte hádanky, osmisměrky nebo vybarvujte omalovánky pro dospělé. Zabavíte tím mysl a můžete si tím zpříjemnit návštěvu toalety.
  5. Podpora na dosah. Když se obrátím na přítele, bráchu nebo rodiče, pomůže mi to uvědomit si, jak silný vlastně jsem a že jsem se díky své nemoci o sobě tolik naučil. Udržují mě motivovaného a inspirují mě, abych pokračoval.“

Dobře dýchejte

Úzkost je těžká pro každého zdravého člověka, kdo se s ní potýká, natož pro ty, kteří se potýkají s ulcerózní kolitidou, protože naše střeva jsou propojena s autoimunitním procesem.

Je dobré naučit se svou úzkost zdravě zvládat, aby případný stres nepřispíval k již existujícímu zánětu. Zhluboka se nadechněte, poslouchejte své tělo a najděte nejlepší způsoby, jak se s úzkostí vyrovnat.


Pokud se v tíživé situaci nacházíte již delší dobu, zvažte náhled nestranného odborníka. Konzultace s našimi psychology a poradci probíhá osobně či online.

Mgr. et Mgr. Bc. ŠÁRKA ČERVINKOVÁzakladatelka poradny, psycholožka, terapeutka, spisovatelka, publicistka a lektorka


Kontaktujte Šárku a do 24 hodin se vám ozve zpět

Upozornění: Zveřejněný text vychází z osobních zkušeností a z psychologicko-terapeutické praxe s klienty. Obsah má pouze informativní hodnotu. Nenahrazuje lékařskou péči a s ohledem na specifika a individualitu každého jedince je třeba se o svých potížích poradit se svým lékařem nebo vyhledat odbornou pomoc.

Diskuze