Stres a bolest na hrudi – jak se jich zbavit?

bolest na hrudi a stres

Ne všechny případy bolesti na hrudi jsou známkami infarktu. Někdy jsou tyto nepříjemné, bolestivé a děsivé příznaky příznaky úzkosti. Řada výzkumů naznačuje, že každý čtvrtý jedinec, který řeší léčbu bolesti na hrudi, trpí nadměrným stresem nebo úzkostí.

Příznaky

Projev bolesti na hrudi v souvislosti s úzkostí je často popisován jako ostrý, bodavý pocit, který začíná náhle, i když je osoba neaktivní. Osoba však může mít pocit stresu nebo úzkosti ještě před začátkem bolesti. Obvykle tento stav trvá přibližně 10 minut, ale ostatní příznaky mohou trvat až hodinu.

Mezi běžné příznaky úzkosti a záchvaty paniky patří:

  • závrať,
  • pocit na omdlení,
  • dušnost,
  • chvění,
  • změny tělesné teploty,
  • pocit mimo kontrolu situace,
  • necitlivost a pocení v nohou a rukou,
  • bolest na hrudi,
  • bušení srdce.
bolest na hrudi a stres

Pozor na kardiovaskulární potíže

Rostoucí množství důkazů naznačuje, že psychologické faktory jsou – doslova – srdečné a mohou přispívat ke kardiálnímu riziku.

Stres z náročných situací a událostí hraje významnou roli v kardiovaskulárních příznacích a výsledcích, zejména v riziku srdečního infarktu. Na kardiovaskulární zdraví má vliv také deprese, úzkost, hněv, nepřátelství a sociální izolace. Každý z těchto faktorů zvyšuje vaše šance na rozvoj srdečních problémů. Emocionální problémy se však často prolínají: lidé, kteří mají jeden, mají obvykle další.

Mnoho studií zdokumentovalo, že různé formy stresu mohou mít na srdci daň:

Stres na pracovišti

Ženy, jejichž práce je vysoce stresující, mají o 40% vyšší riziko srdečních onemocnění (včetně infarktu a nutnosti chirurgického zákroku na koronární tepně) ve srovnání s méně stresovanými kolegy. Tato zjištění pocházejí ze Studie zdraví žen (WHS), která zahrnovala více než 17 000 žen.

Pro tuto studii vědci definovali pracovní napětí jako kombinaci poptávky po výkonu (množství, tempa a obtížnosti práce) a kontroly (schopnost činit rozhodnutí související s prací nebo být kreativní v práci). Dřívější studie zjistily podobné trendy u mužů: jedna dokumentovala dvojnásobně vyšší riziko nově diagnostikovaných srdečních onemocnění u mužů, kteří cítili, že odměny, které dostávají v práci, nejsou slučitelné s jejich úsilím.

techniky zvládání emocí

Finanční stres

Podle zprávy z roku 2010 v časopise The American Journal of Cardiology vzrostly infarktové stavy, když došlo k propadu akciového trhuVědci z Duke University zkontrolovali lékařské záznamy pro 11 590 lidí, kteří podstoupili testování na srdeční choroby během tříletého období, a poté porovnali měsíční míru infarktu s úrovní akciového trhu. Srdeční infarkty se během jednoho osmiměsíčního období – září 2008 až března 2009 – neustále zvyšovaly, což bylo pro akciový trh obzvlášť špatné.

Stres ošetřovatele

Ženy, které se staraly o zdravotně postiženého manžela po dobu nejméně devíti hodin týdně, byly podle zjištění studie zdravotní sestry významně více ohroženy infarktem nebo úmrtím na srdeční choroby ve srovnání se ženami, které neměly žádné pečovatelské povinnosti. Tato velká studie sledovala více než 54 000 zdravotních sester během čtyřletého období.

Stres související s katastrofami

Po teroristických útocích z 11. září 2001 vědci požádali 2700 dospělých Američanů, aby dokončili online průzkum tělesného a duševního zdraví. Lidé, kteří měli bezprostředně po záchvatech vysokou hladinu stresu, měli téměř dvakrát vyšší pravděpodobnost vzniku vysokého krevního tlaku a více než třikrát vyšší pravděpodobnost vzniku srdečních problémů během následujících dvou let ve srovnání s těmi, kteří měli nízkou hladinu stresu.

Jak ignorovat manipulátora

Zemětřesení také spouštějí srdeční problémy související se stresem – nejen v jejich bezprostředním brázdě, ale i po letech, ukázal některý výzkum. Náhlá srdeční úmrtí prudce vzrostla bezprostředně po zemětřesení v oblasti Los Angeles v roce 1994 a hospitalizace pro srdeční záchvaty vyskočila v den 1995 otřesu poblíž japonského Kóbe. Dlouhodobější sledování dalšího významného zemětřesení v Japonsku (Niigata-Chuetsu v roce 2004) odhalilo, že úmrtnost na srdeční záchvaty vzrostla během tří let po zemětřesení ve srovnání s sazbami během pěti let před katastrofou.

Strategie na snížení stresu a bolesti na hrudi?

I když nemůžete změnit svět kolem sebe, následující změny životního stylu vám pomohou minimalizovat úroveň stresu.

Bolest na hrudi lze redukovat. Pokud vyloučíme fyziologické příčiny a víme, že se máme zaměřit pouze na psychosomatiku, doporučuje se využít psychoterapeutických technik. Můžete si pomoct i sami, například:

Hluboké dýchání 

Hluboké dýchání může mít uklidňující účinek na tělo i mysl. Tato technika může normalizovat srdeční frekvenci. Nejprve vdechujte vzduch po dobu 10 sekund, podržte jej jednu sekundu a poté znovu po dobu 10 sekund vydechujte, abyste zmírnili bolest na hrudi.

Jak zachránit vztah po rozchodu

Dostatečný spánek

Nedostatek zdravého spánku může ovlivnit vaši náladu, duševní bdělost, hladinu energie a fyzické zdraví.

Techniky uklidnění mysli

Některé jednoduché kroky, jako je přesměrování pozornosti na příjemné věci nebo místa, mohou zmírnit úzkost. Může to vést k pomalému pocitu úlevy od příznaků panické poruchy, jako je bolest na hrudi. Pacient by si měl uvědomit, že bolest na hrudi způsobená úzkostí není život ohrožující; optimismus a uvolněnost mohou pomoci při úlevě od bolesti na hrudi.

Meditace, progresivní svalová relaxace, řízené snímky, cvičení hlubokého dechu a jóga jsou oporami úlevy od stresu. Vaše místní nemocnice nebo komunitní centrum může nabízet kurzy meditace nebo jógy, nebo se o těchto technikách můžete dozvědět z knih nebo videí.

Fyzická aktivita

Fyzická aktivita zmírňuje stres a snižuje vaše riziko deprese – a je to dobré pro vaše zdraví všude kolem.

znát svá práva

Dovednosti řízení času

Tyto dovednosti vám mohou pomoci zvládnout pracovní a rodinné požadavky, abyste eliminovali stresovou reakci.

Čelit stresovým situacím tak, že je neodkládáte

Nenechte hnisat stresové situace. Uspořádejte rodinné schůzky k řešení problémů a využijte vyjednávací dovednosti v práci.

Dosycujte se. Potřebujete domazlit

Dopřejte si masáž. Opravdu si vychutnejte zážitek: jezte pomalu, zaměřte se na každé sousto pomeranče, nebo si při procházce venku nasávejte teplé paprsky slunce nebo vůni rozkvetlých květin. Dát si šlofíka. Užijte si zvuky hudby, které uklidňují.


Pokud se v tíživé situaci nacházíte již delší dobu, zvažte náhled nestranného odborníka. Konzultace s našimi psychology a poradci probíhá osobně či online.

Mgr. et Mgr. Bc. ŠÁRKA ČERVINKOVÁzakladatelka poradny, psycholožka, terapeutka, spisovatelka, publicistka a lektorka


Kontaktujte Šárku a do 24 hodin se vám ozve zpět

Upozornění: Zveřejněný text vychází z osobních zkušeností a z psychologicko-terapeutické praxe s klienty. Obsah má pouze informativní hodnotu. Nenahrazuje lékařskou péči a s ohledem na specifika a individualitu každého jedince je třeba se o svých potížích poradit se svým lékařem nebo vyhledat odbornou pomoc.

Zdroje:

Diskuze