Panická ataka a její projevy

panická ataka projevy

Záchvat paniky je náhlý a intenzivní pocit hrůzy, strachu nebo obav, bez přítomnosti skutečného nebezpečí. Mezi příznaky paniky obvykle patří náhlé vyvrcholení během 10 minut, které poté opět odezní. Některé ataky však mohou trvat déle nebo se mohou objevit postupně Bývá tedy obtížné určit, kdy jeden útok končí a jiný začíná.

Záchvat paniky může zažít každý. Ataka může být někdy spuštěna konkrétní událostí, nicméně tyto stavy mohou být také příznakem úzkostných poruch, jako je panická porucha nebo agorafobie.

Projevy

Záchvaty paniky mají tendenci trvat přibližně 10 až 20 minut, v některých případech mohou trvat déle. Zkušenosti se mohou u jednotlivých osob lišit, nicméně mezi nejčastější příznaky patří:

  • Bolest na hrudi nebo nepohodlí.
  • Zimnice nebo pocity horkosti.
  • Pocit dušení nebo dušnost.
  • Pocit závratě, neklidu, točení hlavy nebo mdloby.
  • Strach ze smrti.
  • Strach ze ztráty kontroly nebo ze zbláznění.
  • Pocity nereálnosti (derealizace) nebo odloučení od sebe (depersonalizace).
  • Nevolnost nebo bolesti břicha.
  • Pocit necitlivosti nebo brnění (parestézie).
  • Palpitace, bušení srdce nebo zrychlená srdeční frekvence.
  • Pocení.
  • Chvění nebo třes.
jak se zbavit úzkosti bez léků

Příčiny

Přesné příčiny záchvatů paniky nejsou známy. Existuje ale řada různých faktorů, o nichž se předpokládá, že mohou hrát roli. Tyto zahrnují:

  • Chemie mozku a chemické látky přítomné v nervové soustavě.
  • Genetika a rodinná historie.
  • Životní stres.
  • Osobnost a temperament.

Pokud máte tendenci být citlivější na stres nebo často zažíváte negativní emoce, mohou se u vás záchvaty paniky objevit. Lidé, kteří mají členy rodiny s úzkostnými poruchami, mohou předpoklady pro úzkostné stavy zdědit.

větší pravděpodobnost výskytu bývá zaznamenána u žen. Ve výsledku odborníci doporučují, aby ženy a dívky ve věku 13 let a starší byly na úzkostné stavy preventivně vyšetřovány.

emoční manipulátor

Léčba

Léčba záchvatů paniky může zahrnovat psychoterapii, léky nebo kombinaci obou. Možnosti léčby jsou zaměřeny na snížení frekvence a intenzity těchto útoků. Možnosti léčby, které lékař doporučí, mohou záviset na řadě faktorů, včetně vaší diagnózy, anamnézy, preferencí a závažnosti vašich příznaků.

Psychoterapie

Lze použít různé typy terapie, ale pro záchvaty paniky a úzkostné poruchy se často doporučuje přístup známý jako kognitivně behaviorální terapie (KBT). KBT se zaměřuje na pomoc lidem identifikovat myšlenky, které přispívají k pocitu strachu a úzkosti, a nahradit je užitečnějšími, realističtějšími. Prostřednictvím tohoto procesu se lidé mohou naučit, že věci, které tyto útoky vyvolávají, nejsou tak děsivé, jak dříve věřili.

bolestivé myšlenky

Léky

Lékař vám může předepsat určité léky, které pomohou léčit dílčí příznaky, související se záchvaty paniky. Některé z léků, které vám mohou být předepsány, zahrnují:

  • Antidepresiva, jako jsou selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu (SSRI), jako je Zoloft (sertralin) a Prozac (fluoxetin), pokud také trpíte příznaky deprese
  • Léky proti úzkosti, které působí jako tlumící látky na centrální nervový systém, včetně benzodiazepinů, jako je Xanax (alprazolam)

Jak zahnat úzkost bez léků

Některé užitečné strategie, které můžete vyzkoušet, zahrnují:

  • Hluboké dýchání : To může pomoci zabránit rychlému dýchání nebo hyperventilaci, ke které často dochází během záchvatu paniky
  • Všímavost : Jedná se o uzemnění a větší povědomí o tom, co se v daném okamžiku děje s vaším tělem
  • Progresivní svalová relaxace : Jedná se o napínání a následné uvolnění svalů po celém těle; při pravidelném cvičení se můžete naučit, jak vyvolat relaxační reakci, když máte úzkost nebo stres
  • Vizualizace : To zahrnuje přemýšlení o něčem, co vás uklidňuje a uvolňuje; zobrazení této scény ve vaší mysli může pomoci vytvořit relaxační reakci na boj proti vašim pocitům strachu

Pokud se v tíživé situaci nacházíte již delší dobu, zvažte náhled nestranného odborníka. Konzultace s našimi psychology a poradci probíhá osobně či online.

Mgr. et Mgr. Bc. ŠÁRKA ČERVINKOVÁzakladatelka poradny, psycholožka, terapeutka, spisovatelka, publicistka a lektorka


Kontaktujte Šárku a do 24 hodin se vám ozve zpět

Upozornění: Zveřejněný text vychází z osobních zkušeností a z psychologicko-terapeutické praxe s klienty. Obsah má pouze informativní hodnotu. Nenahrazuje lékařskou péči a s ohledem na specifika a individualitu každého jedince je třeba se o svých potížích poradit se svým lékařem nebo vyhledat odbornou pomoc.

Diskuze