Jak se zbavit sebepoškozování?

Pokračovat

Pokračujte dále na článek

jak se zbavit sebepoškozování

Sdílejte článek s přáteli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Proč se někdo dobrovolně rozhodne, že si ublíží? Protože mu to funguje.

Sebepoškozování má svou funkci a stalo se jednou ze strategií, jak zvládat stres a psychické napětí. Jedná se ale o destruktivní a krátkodobé řešení. Důležitá je ta krátkodobá úleva, která má bohužel své následky – na těle i na duši. Přináším níže doporučení a tipy, jak situaci zvládnout.

Pro sebepoškozování (self-injuring behavior, Automutilace nebo Wrist cutting syndrome) je typické jeho opakování a častěji se týká dívek. Strategie, které používáme při řešení náročných situací získáváme z velké části během svého života formou zkušeností. Jde o tzv. copingové strategie, které mají buď zdravou formu nebo nezdravou, nezralou tzv. maladaptivní – do této skupiny spadá právě sebepoškozování. S tím souvisí i fakt, že pro velkou část sebepoškozujících je těžké otevřeně mluvit o svých problémech.

druhy sebepoškozování

Proč se někdo rozhodne sebepoškozovat?

  • útěk od silných emocí
  • zvládání silných emocí (úzkost, strach, pocity viny, …)
  • kontrola nad situací (prostřednictvím těla)
  • sebetrestání
  • potvrzení vlastní existence
  • navození pocitu otupělosti
  • komunikace s okolím (transformace bezmoci na pocit moci)
  • uklidnění, utišení, úleva
  • regulace psychického napětí
  • experimentování s tělesným schématem a vlastními hranicemi

Druhy sebepoškozování

  • řezání se (žiletka, kružítko, jehla, nůž)
  • poškozování sebou samým (zarývání nehtů, štípání, škrábání, kousání, trhání kůže nebo vlasů)
  • pálení se (zapalovač, svíčka, cigareta)
  • hladovění (některé formy anorexie)
  • bití sama sebe (pěstmi, předměty, hlavou o stěnu)
  • skákání z výšky, aby si ublížil/a
  • užívání léků s cílem ublížit si (kombinace s alkoholem)
  • požívání nepoživatelných předmětů

Jak poznám, že se mé dítě sebepoškozuje?

  • drobná zranění, které si jako rodič neumím vysvětlit (popáleniny, řezné ranky na zápěstí a předloktí, nohách, zádech, břichu, modřiny)
  • nepřiměřené oblečení vůči roční době (dlouhé rukávy a nohavice)
  • nalazení předmětů s kterými si dospívající ubližuje (často netradiční místa – pod postelí, pod vanou, …)
  • trávení dlouhého času v izolaci od zbytku rodiny a vyhýbání se společným aktivitám
  • připravené a rychlé odpovědi, jak ke zraněním došlo
  • vyjímečně se také stává, že se dítě poškodí více, než plánovalo a přijde s šokem a zraněním okamžitě za Vámi
druhy sebepoškozování

Co dělat, když se mé dítě sebepoškozuje?

  • uklidnit se a sám/sama sebe opečovat, popsat si pro sebe své emoce
  • připravit se na rozhovor, mít dostatek času, zavolat si s někým, kdo této problematice rozumí
  • vytvořit bezpečný prostor a atmosféru pro sdílení trápení mého dítěte
  • dokázat mluvit o svých pocitech a emocích
  • netabuizovat ani nezamlčovat téma sebepoškozování
  • zmapovat situaci kolem dítěte
  • ubezpečit dítě a vaší podpoře pomoci – pokud budete odmítnuti, vytrvejte a nabídněte, že si promluvíte později

Jaká je správná reakce ze strany rodiče?

Klid – Vaše reakce je důležitá. Vyjádřete svou podporu, pochopení i uznání, že je dospívající v náročné životní situaci. Hubování a řev není vhodnou cestou, naopak.

Prostor – Dejte dospívajícímu prostor a čas posdílet s Vámi své pocity a emoce. Pokládejte citlivé otázky a zároveň netlačte na pilu. Nemá to být výslech.

Náhradní strategie – V první fázi je nutné destruktivní chování vyměnit za nerizikové, ale dostatečně funkční, než se ošetří příčina problému. Pokud víte o jaké předměty jde, seberte je, ale komunikujte to s dítětem, samo Vám může pomoci je odstranit. Mějte plán, co udělat, až to zase přijde. Náhradní strategie – z praxe uvádím:

  • dát ruce pod ledovou vodu nebo si opláchnout obličej
  • vložit si do úst citron nebo kostku ledu
  • nalepit na ruku lepící pásku a strhnout ji nebo navléci gumičku a pinkat si s ní
  • pustit si nahlas hudbu a bouchat do polštáře
  • počmárat a roztrhat papír

Najděte pomoc – Nebuďte na to sami a najděte vhodného odborníka. Ne všechno může chtít dítě probírat s vámi jako s rodičem. Neutrální prostor může vnímat bezpečněji. Nabízí se zde jak samostatná terapeutická práce s dospívajícím, tak i práce s rodinou jako celkem.

Téma sebepoškozování nás nenechává klidnými a je důležité být jako rodič připraven. Sebepoškozování není rozmar, dítě potřebuje něco jinak. Pokud se potřebujete poradit, uklidnit, můžete se na mne obrátit.

O autorce:

Ing. Bc. Dominika Šenková
terapeut a poradce v poradně Terapeutovna

Ing. Bc. Dominika Šenková

Další zajímavé články

KBT terapie Praha
Blog

KBT terapie Praha

Co je KBT? Kognitivně behaviorální terapie (KBT) je druh psychoterapeutické léčby, která pomáhá lidem naučit se identifikovat a změnit destruktivní nebo znepokojivé vzorce myšlení, které

Nic mě nebaví a z ničeho nemám radost
Blog

Nic mě nebaví a z ničeho nemám radost

V roce 2020 nastaly díky pandemii jistá opatření, která nám nedovolovala dělat věci, které nás těší, nabíjí a zvyšují míru životního prožitku. Všichni jsme se

Newsletter

Odebírejte novinky do e-mailu

Chtěli by jste mít veškeré novinky, informace a celkový přehled o všem novém ihned v e-mailu? Stačí se přihlásit do odběru pomoci e-mailu níže.

Autorka článku

Mgr. et Mgr. Bc. ŠÁRKA ČERVINKOVÁ

Zakladatelka poradny Terapeutovna, psycholog, terapeut, spisovatel, publicista a lektor

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Červinková