Co se stane po sebevraždě?

co se stane po sebevraždě

Po celém světě zemře spáchá sebevraždu každoročně více než milion lidí. V průměru takto zemře člověk každých 40 sekund. Jedná se o traumatický zážitek zejména pro rodinu zesnulého a dopad na její celek může být nesmírně zničující. Není neobvyklé, že po takové události upadne rodina do deprese, konfliktů a nepohody.

Pokud se nacházíte v podobné situaci, kladete si možná otázku, jak ji efektivně a bezbolestně zvládnout. Málokdo ví, jak reagovat.

Následky sebevraždy

Níže naleznete pár důležitých bodů, které byste měli mít na paměti v případě, že se potřebujete s následky sebevraždy vypořádat:

Úklid po sebevraždě

Neprovádí jej policie, ale doporučuje se najmout na něj profesionální službu, která pracuje s biologickým odpadem. Je vhodné, abyste se tím nemuseli kvůli psychickému traumaty sami zabývat.

Profesionální tým používá speciální chemikálie a čisticí roztoky, které často nejsou dostupné v běžných obchodech. Kromě toho je čisticí posádka složena z vyškolených osob, které přesně vědí, jak situaci řešit a co dělat v daném okamžiku. Nakonec nemají na oběť vazbu, proto je pro ně snazší si ponechat nadhled.

traumatický zážitek na celý život

Co se stane s osobními věcmi?

Co se stane s osobními věcmi, závisí na mnoha faktorech. Zejména na tom, zda oběť žila v rodinném domě nebo sama. V obou případech má osobní majetek oběti zůstat u rodiny. V případě, že oběť žila sama, připravte se na drobná překvapení.

Sebevražda je někdy důsledkem neschopnosti lidí vyrovnat se s dlouhodobými nemocemi nebo problémy s duševním zdravím. V těchto případech je celý dům nebo byt považován za místo biologického rizika a podle toho se s ním zachází. Ať už jde o hromadění peněz nebo obecné zanedbávání, vždy je dobré nechat to na profesionálech.

Psychologické následky

Sebevražda postihuje každého kolem oběti, ať už je to jejich rodina, příbuzní, přátelé, sousedé nebo kolegové.

Jelikož se jedná o tragický a traumatizující okamžik, dlouhodobé následky na psychice nejsou nijak neobvyklé. Vyvolává to otázky, pochybnosti, pocity viny, popření a mnohé další. To samozřejmě nelze brát na lehkou váhu, a pokud si někdy všimnete náhlé změny v chování osoby, která je vám nebo oběti blízká, neváhejte s ní o přetrvávajících problémech mluvit. Nebo se alespoň pokuste rozpoznat a identifikovat signály, které mohou poukazovat na psychické potíže.

jak se zbavit úzkosti bez léků

Pokud se někdy ocitnete v podobné situaci, promluvte si se svými přáteli a lidmi, kteří jsou vám blízcí. Dejte jim vědět, co vás trápí. Pokud nejste ochotni sdílet tyto informace s lidmi ve vašem okolí, máte vždy možnost vyhledat odbornou pomoc. Vztah mezi lékařem a pacientem vám umožňuje plně se otevřít a mluvit o všem, co by vás mohlo obtěžovat, aniž byste se museli bát, že budete zesměšňováni a vystaveni psychologické šikaně. Kromě toho vám vyškolený terapeut nabídne lepší a konstruktivnější reakci než většina vašich přátel.

Profesionální terapeuti vám mohou pomoci mnoha způsoby, včetně:

  • Léčba PTSD
  • Pomůžeme vám lépe porozumět smrti milovaného člověka a jejímu dopadu.
  • Pomůže vám snadněji projít procesem truchlení.
  • Pomůže vám vyrovnat se s různými reakcemi vaší rodiny.

Vyhledat odbornou pomoc byste měli zejména v situacích, kdy se u vás vyskytne některý z následujících stavů:

  • Deprese.
  • Úzkost, vzpomínky a PTSD.
  • Sebevražedné myšlenky.
  • Problémy se spánkem.
  • Náhlé změny hmotnosti a nálady.
  • Padáte za oběť zlozvyků, jako je alkohol, drogy a kouření.

Všechny tyto příznaky by měly být řešeny co nejdříve. Pokud se objevují již v dětství, je třeba se jim začít okamžitě věnovat, protože s postupujícími příznaky je stále obtížnější zmírnit psychologické dopady sebevraždy. Proto pokud vy nebo váš blízký začnete pociťovat některý z výše uvedených příznaků, nejlepším postupem je okamžitě vyhledat pomoc. Je opravdu důležité pochopit, jak sebevražda má skutečně zničující dopady na psychiku člověka.

Jak pomoci příteli, který sebevraždu zvažuje?

Jednou z nejdůležitějších skutečností o sebevraždě je, že se jí obvykle dá předcházet. Musíte ale vědět, jak k tak choulostivému problému přistupovat. Zde je několik věcí, na které byste měli pamatovat:

Co pomáhá na stres a úzkost

Zůstaňte mu nablízku

Neberte na sebe odpovědnost za rozhodnutí přítele, ale pokud to jen trochu jde, měli byste se mu pokusit v úkonu zabránit a být mu nablízku. Nemáte nadlidskou moc a respektujte rámec svého vlivu. Je důležité ochránit i sebe a pokud nakonec přítel sebevraždu spáchá, ošetřte se, aby vás nezachvátila toxická vina. Výčitky spojené s pocitem, že jste nebyli schopni příteli v ublížení si zabránit může mát silné sebedestruktivní dopady na vaši psychiku a v samotném důsledku by mohla spustit sebevražedné sklony i u vás. Stává se z toho pak začarovaný kruh. Podstatné je nalézt rovnováhu mezi pomáháním a udržováním bezpečí o sebe.

Zdržte se povrchních řečí

Prvním impulsem mnoha lidí je nabídnout vágní a prázdná ujištění. Věty jako „bude ti lépe“, „rozvesel se“ a „nemysli na to“ nepomohou. Pokud chcete svému příteli pomoci, zaujměte strategický přístup a dvakrát si rozmyslete, co chcete říct. Slova mohou mít mnohem významnější dopad na duševní stav člověka, než si dokážete představit, a proto byste měli věnovat zvláštní pozornost tomu, co je třeba říci a co chcete říci.

Nepožadujte vysvětlení nátlakem

Pokud si chcete ublížit, nejste k vysvětlování nijak zvlášť motivován. Pokud máte přítele, který přežil nebo se chystá pokusit se o sebevraždu, netahejte z něho, proč to chtěl udělat. Místo toho zvolte pragmatičtější přístup a zkuste vést konstruktivní rozhovor. Požádejte ho o vysvětlení a pokud se na to necítí, jste tam pro něj, kdykoliv to bude chtít posdílet.

Přemýšlejte o dlouhodobých závazcích

Stejně jako většina věcí v životě je prevence sebevražd proces, který vyžaduje hodně odhodlání a času. Není to jednorázová věc, kterou lze trvale vyřešit konverzací nebo dvěma konverzacemi, ale spíše dlouhý proces odkrývání problémů, obav a výzev.

Někdy může pomoc od sebevražedných tendencí trvat roky, a proto je důležité, abyste zůstali trpěliví. A hlavně – pokuste se ho laskavě motivovat k odborné péči.


Pokud se v tíživé situaci nacházíte již delší dobu, zvažte náhled nestranného odborníka. Konzultace s našimi psychology a poradci probíhá osobně či online.

Mgr. et Mgr. Bc. ŠÁRKA ČERVINKOVÁzakladatelka poradny, psycholožka, terapeutka, spisovatelka, publicistka a lektorka


Kontaktujte Šárku a do 24 hodin se vám ozve zpět

Upozornění: Zveřejněný text vychází z osobních zkušeností a z psychologicko-terapeutické praxe s klienty. Obsah má pouze informativní hodnotu. Nenahrazuje lékařskou péči a s ohledem na specifika a individualitu každého jedince je třeba se o svých potížích poradit se svým lékařem nebo vyhledat odbornou pomoc.

Diskuze